torsdag 31 december 2015

Predikan Ekumenisk Nyårsbön Aneby kyrka


Gott nytt år!
Just de tre orden och ordens begynnelsebokstäver vill jag utgå ifrån i kvällens betraktelse. Och det blir två ord på G, två på N och två på Å.
För att det ska bli ett Gott Nytt År behöver vi börja med
Gud. Ja inte bara börja utan också sluta. Som Frälsarkransen. Den börjar och slutar i Gud. Så också våra liv. Vi kommer från Gud och går till Gud. Det är i Gud vi lever, rör oss och är till. Av Honom, genom Honom och till Honom är allting. Hur året än har varit, ljust, mörkt, grått, tungt, härligt så får vi sluta i Gud och börja det nya i Gud.
Vad ska vi då göra med Grämelsen? Allt det vi ångrar att vi gjorde eller ångrar att vi inte gjorde? Grämelsen, skulden, brustenheten. Den finns hos oss alla och den är en del av det mänskliga livet. Vad ska vi göra med den? Vi ska låta den inneslutas i Guds Nåd.
Då är vi på ordet Nytt och det börjar på n och det vackraste och skönaste ordet som finns är Nåd. Luther försökte som munk späka sig och be dag och natt och liksom skura själen med stränga andliga övningar för att duga i Guds ögon.
Men det hjälpte inte. Det enda som hjälper en skuldtyngd människa det är nåden. Det är insikten om att jag blir aldrig ren och hel i mig själv, därför måste jag gripa om nåden, gripa om Kristus, låta honom svepa in mig i sin kärleks vita dräkt. Simul iustus et peccator. Vi är samtidigt syndare och rättfärdiga.
Guds kärlek är större än min skuld. Därför får jag vara med. Därför räknas jag som Guds barn. Tack vare Nåden.
Och sen har vi Nöden. Nu går 2015 mot sitt slut och som rubrik över detta år kan vi sätta ordet Nöd. Så ohyggligt många människor som förlorat allt, som tvingats fly, som lever utan framtid och hopp.
Ljuset i mörkret är att nöden väcker vår medkänsla, vår vilja att gripa in, att ställa upp som volontär, att be, att skänka pengar, att ta ställning. I januari sa jag i min predikan under ekumeniska böneveckan att det förmodligen inte är kärleken till varandra som kristna bröder och systrar som kommer föra oss närmare varandra utan Nöden. När vi lyfter blicken och grips av medlidande och går iväg och gör något för den utsatta människan då kommer vi närmare Gud och varandra. Nöden öppnar inte bara för medkänsla och barmhärtighet. Nöden öppnar för Nåden in i våra församlingar och våra liv. Det blev tydligt på julafton när vi firade jul – 185 personer i alla åldrar från 10 olika länder och med olika tro. Här är icke jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna – alla är vi ett i Kristus.
Så kommer vi till Å.
Bara en vattenpuss ville jag vara och Återspegla himlen. Har ni tänkt på att vattnet inte behöver vara rent för att himlen ska återspegla sig i det. Hur var det nu: Samtidigt syndare och rättfärdig. Det är med våra brister och färdigheter, med ljus och skugga som vi kan återspegla himlen. Vi ska akta oss för människor som inte har någon skugga, som är vita, perfekta, trosvissa, alltid glada och hängivna. De har inte lärt känna sin skugga och sådana människor är det väldigt tröttsamt att umgås med.
Det andra ordet på Å är Återse. Min mor ringde nyss och sa att min älskade morbror hade drabbats av hjärtinfarkt. Det hade visst gått bra men mamma var orolig och sedan sa hon. Livet kan ändras på ett ögonblick. Så lite vi vet. Ja, sa jag, så är det. Men om det stilla dödens bud i denna natt jag hör det är min tröst att din o Gud, jag lever och jag dör.
Så är vi tillbaka där vi började – i Gud. Vi vet inte hur länge vi får vara med men insikten om livets skörhet kan hjälpa oss urskilja vad som är riktigt viktigt varje dag vi får vara med.

Gud. Grämelsen. Nåden. Nöden. Återspegla. Återse. 
Får dom orden vara med blir det nya året ett GOTT NYTT ÅR!




Inga kommentarer: