söndag 6 december 2015

Predikan 2:a söndagen i advent


Guds rike är nära


Hemma har jag en hund, en gul Labrador. Han har en fin stamtavla – den sträcker sig på fädernet tillbaka till 1878. En äkta Labrador. Han vet inte om det, eller så gör han det men gör ingen sak av det. Han är fullt ut sig själv, genomäkta och väldigt glad!
I hönsgården har jag fyra tuppar och åtta hönor, Gotlandshöns med genbanksintyg. Jag vet att de härstammar från en och samma besättning på Gotland. De skryter inte om det, de är inte förmer än en vanlig bondhöna utan de är sig själva, trygga och glada och alldeles äkta.
När antikrundans experter synar de föremål människor kommer med letar de efter mästarens stämpel. Finns den är föremålet äkta och värdefullt. Saknas den har föremålet endast affektionsvärde.
Hur är det med oss? Vi är skapade till Guds avbild. Gud är mästaren som satte sin stämpel djupt i våra hjärtan, en stämpel i form av ett kors. Någon har sagt att Jesus är Guds signatur i varje människas inre! Smaka på den meningen!
Men till skillnad från hönsen och hunden och de antika äkta föremålen kan vi förlora vår mänsklighet. En hund kan inte bli ohundig, en höna inte ohönig men en människa kan bli omänsklig. Ingen föds till terrorist. Ingen föds till våldtäktsman. Men girighet, maktbegär och blind ondska kan göra att vi glömmer vem vi tillhör, glömmer vår djupaste gudslika identitet och blir omänskliga.

De svårigheter och utmaningar som Europa och Sverige står i nu har framkallat mer medmänsklighet och medkänsla än på mycket länge men vi ser också en skrämmande motsats, ökad främlingsfientlighet, en tävling bland flera riksdagspartier om vem som kommer med de mest inhumana förslagen. Inhuman betyder just omänsklig. Håller våra politiker på att navigera fel? Är det omsorgen om den lilla människan som styr eller är det en rädsla för att SD ska få för stor makt.
Vi är skapade av Gud, mästaren har satt sitt äkthetsmärke i våra hjärtan men om vi inte ser upp kan vi kan tappa bort fotspåren. Det behövs inte mycket för att ett folks civiliserade uppträdande ska förbytas i rädsla, avståndstagande, själviskhet och förakt för främlingen. Det hände i Tyskland under Hitler.

Jesus vet detta och därför talar han med oss om Guds rike. För Guds rike är allt det som är gott och sant. Guds rike är barnens befriande skratt och gryningsljus efter ändlös natt. Guds rike är allt det som vi är innerst inne och som vi var menade att bli. Det handlar om att söka sig till de platser i tillvaron där det goda får växa till och det onda bekämpas. Dopet är en sådan plats. Hilma, som döps idag, blir inte Guds barn genom dopet. Hilma är det redan,men som stöd för henne, som en påminnelse om vem hon tillhör döps hon och tecknas med korset. Bönen, nattvarden, gemenskapen är goda platser där vi tillsammans finner ut vad det innebär just i dag att söka Guds rike och tillhöra Gud. Orden om senapskornet påminner oss om att söka Guds rike i det enkla, lilla, bland de obetydliga. Jag har en inneboende, en kille som är från Afghanistan. Han är genomsyrad av kärlek till människor och djur, i honom ser jag en glimt av Guds rike. Att han är en djupt troende muslim tycks inte spela någon som helst roll när Guds rike tar gestalt ibland oss.
Där barmhärtighet och kärlek bor, där är Gud, där är Guds rike. Guds rike finns där vi stärker de svaga, där skälvande knän får ny stadga och där vi säger till varandra: Fatta mod. Var inte rädda.

Låt ditt rike komma! Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.



Inga kommentarer: