söndag 6 december 2015

Ny psalm!

Som ni kanske vet skriver jag sedan ett och halvt år tillbaka psalmer. 
Idag sjöng vi min första psalm i högmässan, psalmen "Guds rike" -  eller "Jesus, jag måste få fråga"
I somras skickade jag in en ansökan till Anders Frostensson-stiftelsens Psalmskola som består av sex tredagarsseminarier fördelade över två år. 
Tiden gick och jag tänkte att det var kört men härom veckan kom antagningsbeskedet. Vi är fjorton personer som ska få lära oss allt om psalmskrivandets svåra konst och vid det första seminariet i februari ska vi träffa biskop em. Jonas Jonsson som bl a skrivit den fantastiska kvällspsalmen: Innan natten kommer (Sv Ps 510).
Till det första seminariet har vi fått en läxa. Att skriva en psalmtext på temat Medmänniskan.
De andra psalmerna jag skrivit är tonsatta men inte denna eftersom vi eventuellt kommer få samarbeta med några professionella tonsättare så småningom, så jag vill inte låsa fast denna text i en melodi som kanske inte blir den rätta.


Medmänniskan

Vi är många. Vi är ett.
Gud vår fader, moder. 
Alla är av samma släkt 
Jesus är vår broder. 

Vi är många. Är vi ett? 
Mänskligheten blöder
Vem är främling? Vem är vän? 
Frågan bränner, glöder. 

Vi är många. Vi är ett. 
Nu är tid att älska. 
Bygga broar, främja rätt, 
övervinna rädsla. 

Vi är många. Vi är ett. 
Brödet är ett enda. 
När vi delar räcker det. 
Ont till gott kan vändas. 

Vi är många. Vi är ett.
Olika fast lika. 
Minst är störst och sist blir först
Mänskligheten helas


Copyright: Peter Andreasson

Inga kommentarer: