söndag 18 december 2016

Nyskriven Mariapsalm

Fjärde söndagen i advent är Marias dag, Herrens moder.

Publicerar en text som jag skrivit till nästa seminarium i Psalmskolan första helgen i februari.

Uppgiften är att skriva en psalm för barn och ungdomar som också kan sjungas av alla åldrar. Jag vet inte om jag lyckats men jag har gjort ett försök. Psalmen är inte tonsatt än eftersom den kommer diskuteras på seminariet.

Jag valde Jesu mor Maria som fokus i psalmen. Hon var ung när ängeln kom på besök, en alldeles vanlig flicka på väg att ta steget in i vuxenlivet. Barn och vuxen på samma gång.


Maria

Tuppen gal, Maria vaknar. Solen färgar himlen röd.
Doften fyller sakta huset, när mor Anna bakar bröd.
Glad Maria dukar bordet, retas med sin lillebror.
Hämtar vatten ifrån brunnen, öser upp till får och kor.

Plötsligt kommer det en främling, strålande av himmelskt ljus.
Bländad, rädd, Maria snubblar, råkar stöta till ett krus.
Hej Maria, säger ängeln, du är älskad bortom ord.
Du ska föda Gudasonen, himlen kommer till vår jord.

Detta är ju inte möjligt, jag har aldrig haft nån man,
svarar flickan, tyst och ängsligt. Du får gå nån annanstans.
Allt är möjligt, säger ängeln, för den Gud som har dig kär.
Helig Ande kommer tända liv som namnet Jesus bär.

Rörd till tårar svarar flickan: Låt det bli som du har sagt.
Jag vill vara i Guds vilja, lita till Guds goda makt.
Medan solen sakta sjunker, hörs den unga kvinnans sång.
Universum håller andan. Himlen jublar natten lång.



Copyright Peter Andreasson

Inga kommentarer: