lördag 26 mars 2016

Predikan Påsknatten


Genom död till liv

Vilken underbar dag det har varit idag! Jag har krattat löv och planterat påskliljor och njutit av vårvärmen.
Det som nyss var dött under is, mörker och minusgrader börjar spira, ljuset och värmen lockar fram livet ur sina gömställen.
Fiskarna i min damm som stått på botten och bara väntat på våren har kommit upp till ytan. Bina som kurat i kupan surrar för fullt. Hönsen som slutade värpa i höstas sprätter bland fjolårslöven och söker maskar och då och då försvinner en höna in till redet och lägger ägg.
Och krokusar och vårljung blommar. Det som var dött har fått liv. Vem har åstadkommit detta mirakel? Svaret finns i tre ord.

Tre ord som jag vill ge er denna påsknatt. Tre ord som inger hopp. De tre orden är de sista i Psaltarens 22 psalm, en psalm som börjar med orden Min Gud, min Gud varför har du övergivit mig? Ord som Jesus ropade på korset. En psalm som ger ord åt den djupaste förtvivlan en människa kan uppleva. En nattsvart psalm, lika nattsvart som det är på många ställen i vår värld och i mångas liv. Men mot slutet vänder det, hoppet tänds, livet återvänder. Varför? Han grep in. Han grep in! Gud grep in! Orden har etsat sig fast i mitt inre. Han grep in! Vi säger orden tillsammans: Han grep in!

Kvinnorna gråter. De sörjer sin vän Jesus. Kanske är detta deras svartaste och svåraste natt. Fiaskot är totalt. Ondskan har segrat. Man har spottat på honom, torterat honom, korsfäst honom, skrattat åt honom och till sist stuckit ett spjut i sidan på honom att vara säkra på att de lyckats döda Jesus. Kvinnorna har stått och sett på med fasa i blicken och förtvivlan i hjärtat, totalt maktlösa.
Nu ska de bara besöka graven, ta ett sista avsked. Just då händer det. Just då vänder det. Graven öppnas, natten blir vit som dagen och ängeln säger det änglar brukar säga när de talar med oss: var inte rädda! Vad har hänt? Han grep in! Gud har gripit in! Genom död till liv. Det är som en programförklaring för kyrkan på jorden, för oss kristna. Genom död till liv, för han grep in. Det är liksom aldrig riktigt kört, fast det kan se mörkt ut.

Och tänk att Gud lät kvinnorna vara påskens första vittnen. Sträck på er kvinnor. Män har i alla tider försökt tysta kvinnorna, ogiltigförklara er förmåga och förminska er trovärdighet. Men Gud grep in! Den viktigaste händelsen i världshistorien har han låtit enbart kvinnor bli vittnen till och så har det fortsatt. Berättelsen om att Jesus lever har spridits från mödrar till barn. Så var det för mig. Fast min pappa var präst, så var det mamma som läste barnens Bibel och bad aftonbön och sjöng in tron på Jesus i mitt hjärta.

Han grep in! Det är mörkt i vår värld, terror, krig, svält och flyktingströmmar – ja vart är vi på väg? Har Gud övergett oss? Nej, Gud har gripit in och kommer gripa in. När det i november kom 80 flyktingar till Aneby och kommunen efterlyste volontärer ställde mer än trehundra människor upp, dygnet runt i sex olika lag under fyra månader. Hur var det möjligt? Gud grep in. Gud väckte vår medkänsla och vi ställde upp.
Tänk på att det goda är det normala, det onda är undantaget. Varför? För Jesus lever, han bor i våra hjärtan och visar oss rätt väg.

Han grep in. Jag vet inte hur det är i ditt liv och i ditt hjärta nu, men hur det än är, be Jesus om hjälp, sök honom, läs om honom, bed till honom och din natt kommer vändas till dag. Var inte rädd. Jesus lever för Gud grep in.





Inga kommentarer: