Korset
Det regnar. Det är som om himlen själv
gråter denna dag.
Jag vill dela tankar kring fem ord på
f utifrån evangeliet.
Föregångaren
Föraktet
Förlåtelsen
Förtvivlansropet
Förkunnelsen
Föregångaren. Jag tänker på
Simon från Kyrene som av soldaterna tvingades bära Jesu kors ett
stycke. Det finns många Simon genom historien och idag, människor
som av nöden och kärleken till medmänniskan tvingats bära Jesu
kors. Jag tänker på alla volontärer som ställt upp vid
evakueringsboendet under fyra månader, människor som gett av sin tid
och sin kraft och öppnat sitt hjärta, sitt liv, ibland sina hem för
människor i nöd. Fler än trehundra personer, ca fem % av Aneby kommuns invånare har engagerat sig. Att gå ut ur sig själv, liksom låta sig tvingas
av kärleken till de minsta, de utsatta, de som förlorat allt det är
att bära Jesu kors ett stycke utmed smärtornas väg i Simons
fotspår.
Föraktet. Matteus berättelse
är fyllt av människors förakt för Jesus. Soldaterna driver gäck
med honom, de som går förbi skakar på huvudet och hånar honom.
Översteprästerna och de skriftlärda gör narr av honom. Till och
med rövarna hånar. Vi människor är kapabla att bete oss som
helgon, sant medmänskliga och varma. Vi är också, i samma person,
kapabla att vara elaka, hånfulla, trampa på den oskyldige. Förakta
godheten och sanningen. Det skedde då och det sker nu, varje dag och
det gör mig oerhört sorgsen därför att jag vet att jag har del i
det. Utan att vi är riktigt medvetna om det, kan vi med bara några
ord, kanske pga av grupptrycket eller av okunnighet eller rädsla
trampa godhet och sanning ner i smutsen.
Förlåtelsen. Jesus är tyst.
Han försvarar sig inte. Han låter sig inte provoceras. Han straffar
inte. Han dömer inte. Han orkar inte förlåta men han ber Gud förlåta dem för de
vet inte vad de gör. Så segrar kärleken över ondskan. Bara så.
Förtvivlansropet.
Matteus
låter Jesus säga en mening. En enda. Inte viska. Nej, det står att
Jesus ropar med hög röst. Kanske för att alla skulle höra, alla
förtvivlade, alla dömda, alla övergivna och uppgivna, alla utan
hopp. Med hög röst för att orden skulle etsa sig fast: Min
Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?
Det finns inga ord som gett mig och
miljoner med mig mer tröst än dessa. Min Gud, min Gud, varför
har du övergivit mig?
Det kallas för utblottelse. Kenosis.
Gud avstår från sin gudomlighet för att bli ett med mänskligheten,
för att i allt dela våra villkor, vår utsatthet, vårt rop i
mörkret, i fasan, i ångesten, i döden: Var är du Gud? Varför
griper du inte in? Varför har du övergivit oss?
Så stor är Guds kärlek, så djup, så
stark, bortom vad ord kan beskriva.
Trösten ligger i att vi inte längre
är ensamma. Jesus är Immanuel: Gud med oss. När livet går sönder,
när världen väts av miljoner människors tårar, när ondskan
tycks segra, då inger de orden hopp. Jesus är med oss i mörkret.
Därför har jag vid flera dödsbäddar
sjungit: Ditt kors skall skina, för min blick när sist jag somnar
in o Herre Jesus Krist. Då viker natten, morgon bräcker klar. I
liv, i död bliv, Herre, hos mig kvar.
Och den dag jag dör vill jag att någon
sjunger den sången för mig.
Förkunnelsen.
Vad hände när Jesus dog? Petrus
berättar i sitt brev att Jesus steg ner i dödsriket - ad infernum
för att predika, förkunna för alla som var fångna i död och
hopplöshet att himlens port nu var öppen, att förhänget brustit
uppifrån och ända ner så att vägen till Gud alltid är öppen
genom Kristus. Ingenting kanlängre skilja oss från Guds kärlek i
Kristus Jesus. Absolut ingenting.
O vilken kärlek underbar sann
aldrig har någon älskat som han.
Frälst genom honom, lycklig och fri
vill jag hans egen evigt nu bli.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar