torsdag 17 april 2014

Predikan Skärtorsdagen 17/4 2014



Natten till igår blev jag sjuk. Jag hade så ont så jag trodde jag skulle dö. Vid femtiden ringde jag efter ambulans. Jag som aldrig är sjuk, som inte legat på sjukhus sedan jag var ett år. Jag hann tänka många tankar medan det pågick. Är det min tur nu att bli sjuk, känna maktlöshet, kanske dö? Är det min tur att gå min via Dolorosa, smärtornas väg. Så kom ambulansen och vägen till Eksjö var oändlig men när jag kom fram möttes jag av goda blickar, vänliga ord, kunniga händer och när morfinet började verka tackade jag Gud för personalen, jag bad Gud välsigna alla som arbetar på sjukhuset för i deras händer och ögon, omsorg och varsamhet anade jag Gud. Och jag tänkte, Peter, klaga aldrig över skatten, försök inte med avdrag för ditt och datt. Betala - för vår sjukvård är ett Gudsrikestecken.

Varje människa förs förr eller senare dit, till via Dolorosa. Vägen är upptrampad av ett oräkneligt antal som hela tiden växer och vars lidande bara Gud känner. Men Gud har gått den, inte bara för oss utan också före oss och med oss. Vi tror på en Gud som gråter med oss, som lider med oss, som har delat övergivenheten och maktlösheten och ångesten med oss och visat oss en väg, inte förbi utan igenom.

När vi för en tid sedan möttes här i kyrkan till ett samtal om nattens pärla i Frälsarkransen sa jag att utan den pärlan vore Frälsarkransen ett hån mot livet. En tro som inte rymmer det mörka och svåra är inte trovärdig! Vid bordet i Övre salen sitter tvivlaren, förrädaren och förnekaren. Ingen är värdig, ingen visas bort. Måltiden är en symbol för den djupaste vänskapen, att dela bröd och dricka ur samma bägare är ett ett tecken på den djupaste kärleken. Ingen av oss blir någonsin värdig, ingen blir någonsin utstött. Det är den stora skillnaden mellan det gamla och det nya förbundet. Nåden, den överflödande nåden.

För dig utgiven, för dig utgjutet – villkorslöst, förbehållslöst, utan finstilta undantag. Jesus älskar sina vänner in i döden, han älskar dem i befintligt skick. Han har längtat efter att fira måltiden med dem och med oss, för det som skedde då sker nu, ikväll, igen. Jesu längtar efter oss, utan undantag. Rummet står färdigt, ett rum som rymmer hela livet, nattens pärla och uppståndelsens, ångesten och friden, sorgen och glädjen, tystnaden och lovsången, döden och livet.
Och vi får sträcka fram våra händer, ta emot det yttersta beviset på Guds kärlek och sedan räcka det vidare ur öppen hand. Våra liv är sköra och lättkrossade, som äggskal. Vi vet inte hur länge vi får stå i flödet av kärlek mottagen och räckt vidare. Och ändå knyter vi handen runt brödet, sätter upp villkor för att ge det vidare. I den stund vi vill förfoga över Kristi kärlek, göra anspråk på att äga Gud, äga sanningen, ha tolkningsföreträde, förklara andra för blinda och oss själva för seende, oss själva för rättroende och andra för vilsekomna så förråder vi Mästaren. Det finns inga rena församlingar, inga perfekta lärjungar. Här råder tillträde endast för syndare. Det enda som skiljer oss från dem som förrådde och förnekade är förlåtelsen. Vi är inte bättre än andra, vi är här för att vi är syndare i behov av förlåtelse. Judas, Tomas och Petrus är olika sidor av mig och av dig. Så vilka är vi att döma dem som Jesus älskar!

Efter min korta vandring på Via dolorosa tar jag livet för givet. Jo, jag menar vad jag säger, jag tar livet för GIVET, givet mig av Gud, i varje hjärtslag som en gåva av nåd att förbehållslöst räcka vidare.

Ikväll blir brödet och vinet oss givet, Kristus själv. Vad vill du göra med den gåvan?

Kristus, du som samlar oss kring nattvardens bord
Förnya Guds förbund med oss, nådens förbund
Fördjupa vår tro, ena din församling
och sänd oss att älska som du älskar.
Amen

Inga kommentarer: