fredag 18 april 2014

Predikan Långfredagen 18/4 2014



Stabat mater

Då Guds moder stod vid korset söndertrasad i sin sorg,
kände hon en vrede stiga, som en flod, hon ville skrika
till den Gud, som obarmhärtigt kunde låta detta ske.

Alla mödrars sorg var hennes, tröstlös smärta utan hopp;
skulle hennes barn förblöda, bli en död bland andra döda?
Själv hon kunde gå i döden bara han fick leva kvar.

Och hon skrek förtvivlat, plågat:”Gud, min Gud, grip in, grip in!
Ser du inte hur han lider, hur han sig i smärta vrider?
Om din makt är stor, befria! Eller är din makt en lögn?

Men från himlen kom blott mörker, Gud var stum om Gud alls fanns.
Var fanns löftet som var givet om det liv i moderlivet,
som hon burit, fött för världen, liv, som död ej kan rå på?

Då kom ropet ifrån korset, ropet från en älskad son:
Fader, ta i dina händer anden min vad som än händer.
Fullbordat är allt, som lovat. Inget kan oss skilja åt.”

Mitt i kampen fanns där hoppet, kärleken som bar en tro.
Här blev allting uppenbarat, trots att inget blev förklarat,
och den vrede som hon kände kunde sjunka i Guds frid.
(Psalm 866 i Psalmer i 2000-talet) Text H.Lissner

Också fäder gråter när deras barn lider.....
Igår när jag kom hem ringde telefonen. Det var min yngsta dotter. Jag hörde genast att något inte stod rätt till. Hon var mycket ledsen. Hon hade fått underkänt på en tenta. Hon var på väg att ge upp. Vi talades vid länge och mot slutet sa jag försiktigt: Kanske kommer det som nu är ett misslyckande förvandlas till något du en dag kommer kunna se tillbaka på med stolthet. Innan vi sa god natt la jag märke till att rösten ljusnat, hon lät lite gladare. Vad gjorde skillnad? Att hon fått sätta ord på sin sorg, jag hade lyssnat och tagit henne på allvar, delat hennes smärta och det förvandlade det hopplösa till något som kanske är möjligt.
När jag lagt på kommer orden från Karin Boyes dikt Aftonbön upp i min tanke:
Mina dagar du förvandlar så från grus till ädla stenar.

I min hand har jag ett träkors från Etiopien, ett kors märkt av kyssar. I Etiopien bär de ortodoxa prästerna alltid korset med sig. En kristen som möter en präst går aldrig förbi, man går fram till prästen som håller fram korset och personen kysser korset på den övre delen och den undre.
Varför denna kärlek till korset? Tittar vi noga ser vi att korset med Jesus i mitten vuxit ut till ett träd, livets träd som det står om i Bibelns första och sista bok. I Uppenbarelseboken står det att livets träd bär frukt tolv gånger om året och ger sin skörd varje månad och trädets blad är läkemedel för folken.
Trädet har sina rötter i en fyrkant som symboliserar graven, dödsriket.
Ur det som verkade vara slutet, ur askan, ur natten växer något nytt fram, något som är liv, ljus, spirande glädje, nytt hopp.
Som för rövaren som bad: Jesus tänk på mig när du kommer i ditt rike.
Jesus, remember me when you come into your kingdom.
Jesus remember me when you come into your kingdom.

Vad åstadkommer denna förvandling? Jesu kärlek! Den är som solen som ger ljus och värme och väcker det som var fruset och dött till nytt liv.
Jesu död på korset som först ter som ett fiasko, ett antiklimax av oerhörda mått, det ondas triumf över det goda är i själva verket en seger, kärlekens seger över djävulen och allt destruktivt i tillvaron. Därför sjunger vi: Din makt som icke gränser vet, du lade av, att visa det intet finns som icke vinns av kärleken som lider. Erik Gustav Geijer förstod djupet av Guds kärlek.

Vi har alla erfarenheter av döden, olika slags dödar, misslyckanden, djup smärta, ändlös natt. Erfarenheter som gjort ont, orsakat sorg och djupaste förtvivlan.
Korset berättar för oss att mörkret inte är mörkt för Gud, natten är ljus som dagen. Gruset kan förvandlas till ädelstenar.
Innan jag går och lägger mig läser jag en insändare av Peter Halldorf. Han skriver om ekumeniken, om vägen till enhet: Sådan är korsets väg, och någon annan finns inte om de splittrade kyrkorna ska kunna enas. På korset tar Kristus upp det onda och förvandlar det genom att själv utsätta sig för den yttersta utblottelsen. Endast så kan det som skiljer oss åt bli en nyckel till enheten. Det som gör oss illa, kan då bli porten till glädjen.
Det som gör oss illa, kan då bli porten till glädjen!
Gruset kan bli en ädelsten!
Korset – dödens träd har blivit förvandlat till ett livets träd, ett tecken som berättar för oss om gryningsljus efter ändlös natt, om att slutet kan bli till en ny början. Och när vi i Jesu efterföljd, som Simon av Kyrene, bär varandras bördor, varandras kors, lyssnar, tröstar, stöttar, hjälper varandra att ta ett steg till, så kan det som gör oss illa bli porten till glädjen.

Därför får vi med våra kristna systrar och bröder i Etiopien kyssa korset, Livets träd.

Inga kommentarer: