lördag 19 april 2014

Predikan Påsknatten 19-20 april



Idag har jag varit på Omberg och vandrat, njutit av vidunderlig utsikt, gott kaffe, skrattande barn, busiga hundar, nyutslagna vitsippor, fågelsång och vågskvalp och god gemenskap.

Jag är så tacksam att jag är frisk, att jag lever, att jag får uppleva vårens under ännu en gång. Och det är som om varje blomma, varje fågel, barnen, ljuset, värmen, knopparna som brister – allt berättar samma sak, allt jublar alldeles tyst över att livet är starkare än döden, ljuset är starkare än mörkret, hoppet är starkare än förtvivlan och Gud är starkare än alla destruktiva krafter i tillvaron.

Men det är lätt att glömma, det är lätt att gripas av missmod, uppgivenhet, förlamande rädsla när livet är tungt, när viktiga besked dröjer, när vänner sviker, när Gud är tyst, när sjukdom drabbar. Det är lätt att glömma. Därför säger ängeln: Kom ihåg vad han sa! Kom ihåg!
Vägen till livet går genom döden. En vän från Afrika som kom hit mitt i vintern la sin panna i djupa väck och sa med allvar i rösten: Vad har hänt med alla era lövträd? De är ju döda allihop! Ja, på vintern ser allt fruset och dött ut. Det är sannerligen ett mirakel att livet kan brista ut i en explosionsartad grönska så fort det blir lite ljusare och varmare.
Kom ihåg vad han sa!
Så berättar änglarna the Passion of Christ, Jesu passionshistoria. Passion betyder både stark kärlek och djupt lidande. Kärlek och smärta hör samman, det vet varje människa som någon gång älskat en annan. Jag har mött unga människor som gråtande berättat att de blivit lämnade av sin älskade och som snyftande sagt: Aldrig mer! Det har hänt att också jag tänkt tanken: Det gör för ont. Jag vill inte träffa någon som jag blir djupt fäst vid för det gör för ont att mista den man älskar. Samtidigt vet jag att de allra flesta inte kan leva utan kärlek, fast den innebär smärta. Så var det för Jesus. Han älskade oss så innerligt och djupt att han gav sitt liv för oss. I nattvarden ser vi det yttersta beviset på kärleken – för dig utgiven, för dig utgjutet. Han älskade till the bitter end. Och då, när allt var över och kvinnorna ska smörja kroppen – en sorts balsamering– då är graven tom. De kom för att ta avsked men fick gå hem med världshistoriens största nyhet! Jesus har uppstått!
Jag älskar denna del av berättelsen. Den är helt underbar! Män har i alla tider ansett sig vara förmer än kvinnorna. Ett exempel: det finns fortfarande många människor, särskilt många män, som menar att det är fel att kvinnor blir präster. De menar att det inte kan vara Guds vilja! Men när historiens största och viktigaste nyhet ska berättas, då är det en grupp kvinnor, minst fem som får förtroendet. De är de första evangelisterna: Glädjebudbärarna. Och det är framför allt genom kvinnorna, mödrarna som den kristna tron spritts över jorden. Det var genom min mamma som tron på Jesus fick fäste i mitt hjärta. Och hon fick den i sin tur av sin mor, min mormor Elin.
Så, grabbar och gubbar – säg aldrig någonsin och tänk aldrig någonsin något nedvärderande om kvinnan. Hon blev utvald av Gud att berätta om uppståndelsen och är för alltid värd vår djupaste respekt!
Jag vill avsluta med att be alla kvinnor i kyrkan berätta för oss och för hela världen att Kristus är uppstånden från de döda.
Och vi svarar: Ja han är sannerligen uppstånden. Vi gör det tre gånger!
Kristus är uppstånden från de döda!
Ja, han är sannerligen uppstånden!
Kristus är uppstånden från de döda!
Ja, han är sannerligen uppstånden!
Kristus är uppstånden från de döda!
Ja, han är sannerligen uppstånden!


Inga kommentarer: