torsdag 18 april 2019

Predikan Skärtorsdag


Det nya förbundet

Johannesserien

”Famn som bär mig idag.
Öppen är du som havet,
som ett vårhav i solen.
Ingen stänger du ute,
ingen stänger du inne.
Ditt enda grepp är din värme.
Famn som bär mig idag
bär mig också i morgon,
i morgon när jag förnekar dig.”

(Anna Greta Wide)

Vad ryms i relationen? Oss emellan? Mellan oss och Gud?
Mellan Jesus och hans lärjungar?

Igår var jag hemma hos ett par på dopsamtal. När vi satt och fikade berättade mamman att de bodde granne med vår nya diakon, Lovisa Rydberg. Så när jag var klar med dopsamtalet svängde jag upp till Lovisa och hennes familj. Hon blev chockad. Och glad. Men mest chockad...för hon hade inte hunnit städa. Det var kaos i huset, det pågick tapetsering av barnens rum. Det var möbler överallt och tapetrester. Men det är ju inte det jag minns. Jag bär med mig leenden, skratt, värme, ljus, barnens iver att visa mig sina rum,

Vad ryms i relationen? Ryms tvivlet, ryms förnekelsen, ryms hemligheterna vi bär, sorgerna, frågorna? Ryms det sjuka, det trasiga, eller finns det bara rum för det som är helt och rent? I dag är det skärtorsdag. Skär betyder ren. Är gemenskapen reserverad endast för de rena, de övertygade? Nej, runt Jesus rymdes alla. Ingen stänger du ute. Ingen stänger du inne. Ditt enda grepp är din värme. Därför böjer sig Jesus ner och tvättar lärjungarnas fötter. Allas fötter.
Det nya förbundet är ett kärlekens förbund. Gud kan bara älska, Gud tvingar inte, hotar inte, mutar inte, villkorar inte. Allt är fullbordat.
Därför ryms allt i relationen, ljuset och mörkret, modet och rädslan, det sjuka och det friska, förnekelsen och bekännelsen.
Vi behöver därför återerövra vår skugga, tro att det vi skäms för ryms i relationen. Simul iustus et peccator. Samtidigt rättfärdiga och syndare.

Vi är rena, inte i oss själva utan i Kristus. Kärleken är större än synden. Därför får vi vara med här i kväll. Allihop. Ingen undantagen.
För det Jesus minns efter hembesöket är inte kaoset, att det var ostädat och rörigt. Han minns leendena, skrattet, värmen, ljuset – för allt ryms i relationen.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Peter, tack för att du delar dina predikningar! Jag uppskattar verkligen dina ord och ditt sätt att förmedla trygghet tillsammans med Gud genom kyrkoårets texter men också genom livets skiftningar. Tack! /Veronica

Peter prästs predikningar sa...

Tack för din positiva återkoppling. Önskar dig Guds välsignelse /Peter