måndag 22 april 2019

Meditationer vid Retreat 12-14 april Wettershus Tema: Förundran




Tema FÖRUNDRAN

Meditation 1 (lö 10.30)

Förundran.... det är ett vackert ord. Det bär en öppenhet i sig, en nyfikenhet i sin famn. Den som blir förundrad blir häpen, glad, tacksam, fascinerad, vill veta mer, titta närmare.

Förundran kan ibland göra oss stumma, för det fins inga ord som kan beskriva det vi ser, hör, känner, smakar, upplever med våra sinnen. Det jag varit med om är så dyrbart och heligt så jag gömmer det i mitt hjärta.

Förundran kan också förlösa orden som blir bilder och berättelser för jag kan inte låta bli, jag bara måste försöka berätta, i toner, sånger, med gester och mimik, med händerna vid drejskivan eller staffliet. Vi vill liksom hålla kvar, fånga, bevara det vi förundrats över. Ibland går det. Då och då skapar vi människor något som pekar utöver sig självt, det skapade vittnar om skaparen, ett fönster mot himlen öppnas, som ikonen, konstverket, filmen, kompositionen som drar in nya betraktare, läsare, åhörare i kraftfältet, berör, inspirerar, tröstar, ger liv.

Guds rike är nära, omvänd er och tro, säger Jesus. Omvänd er. Det ord Jesus använder betyder: låt era sinnen förnyas. Gud har gett oss fem sinnen: synen, hörseln, lukten, smaken och känseln. Hos barnen är sinnena öppna, oförstörda, friska. Med tiden kan våra sinnen avtrubbas.

Vi tittar men vi ser inte. Vi hör men vi lyssnar inte. Vi anar lukter men vi kan inte skilja doftämnena från varandra. Vi kastar i oss mat, men smaklökarna är avtrubbade och väcker därför inga sensationer i oss. Känseln behöver tid, huden behöver beröring men när ingen finns där som kan klia eller smeka eller krama så stänger vi av.

Omvänd er, säger Jesus.
Låt era sinnen förnyas....

Här, på denna plats finns läkedom för avtrubbade sinnen. I retreatens långsamhet, tystnad, i böner och måltider, i vila och vandring kan våra sinnen förnyas, väckas, läka.
Långsamheten är en förutsättning för att vi ska se...
Tystnaden är en förutsättning för att vi ska höra...
Att skala av, stanna upp, välja bort är en förutsättning för att luktsinnet ska återhämta sig. När vi sedan luktar på en sak i taget, en blomma, doften av nybakat bröd, doften av vår och värme så jublar hela vår varelse.
Att fasta en tid gör att smaklökarna får nytt liv. Och vill man inte fasta så kan man äta långsammare,  tugga sakta och snart märker vi att vi börjar njuta igen.
Kroppens beröring är släkt med själens och andens beröring. Vi kan inte ta oss den, tvinga fram den, men vi kan öppna oss för den och ta emot den när den ges. Känseln och känslan är ömtåliga systrar som ger oss liv och gör oss levande.

Vi lever i en tid av inre miljöförstöring som lett till en yttre miljöförstöring. Det ena leder till det andra. Därför kan inte den yttre miljöförstöringen hejdas om vi inte omvänder oss, låter våra sinnen förnyas, återerövrar förmågan att förundras.....












Retreat 12-14 april Wettershus

Tema FÖRUNDRAN

Meditation 2 (lö 16)

”Om förundran behöver beskrivas, kanske man kan beskriva den så:
En skärpt eller fördjupad uppmärksamhet inför något underbart som aldrig räknat med, men i den stund man möter det känner man igen det som något man längtat efter hela sitt liv. Det väntade möter det oväntade och en blixt slår upp ur mötet. Man förundras.
Hur är det möjligt? Världen tar ett språng ut ur sig själv. Och jag tar ett språng ut ur mig själv. Världen var större och klarare än jag trodde. Och jag var mer än jag hade trott mig om.
Förundran är en liten svindel av klarhet.
Mystikens lillasyster.” (Ylva Eggehorn ur boken Natt och Dag)

Jag läser texten en gång till.

När jag läste orden en morgon i början av mars blev jag tagen, förundrad, berörd. Orden var en hälsning från Gud, en gudagåva. Och jag tänker att ibland händer det, att en författare blir tagen i bruk och får vara språkrör för himlens hälsning till jorden.

I den stund man möter det känner man igen det som något man längtat efter hela sitt liv....

Kan det vara så att vi alla bär minnet av paradiset inom oss, minnet av Gud, minnet av ansiktet som vänds till oss som moderns till barnet. Minnet av himmelska dofter och smaker, av blommor och fjärilar, av smekningar och lek, av solnedgången och sången? Kan det vara så?! Ja, svarar mitt hjärta. Ja, så är det.

Peter Halldorf skriver: Tron är minnet av gryningen som får en människa att orka stiga upp medan det ännu är mörkt.

När Koltrasten sjunger så att vi blir stående mitt i steget, drabbade, tagna, berörda, då faller våra försvar, vår självupptagenhet upphör för ett ögonblick, för vi känner igen sången, den onödigt vackra sången, som något vi längtat efter hela vårt liv, som något vi minns.

När vårens första blåsippa bara står där vid vägkanten, så liten, så onyttig, så onödigt blå och strålar emot oss, då känner vi igen oss, då minns vi, då öppnas våra sinnen på vid gavel, hjärtat tar ett skutt av glädje, vi förundras, Guds rike är nära.



















Retreat 12-14 april Wettershus

Tema FÖRUNDRAN

Meditation 3 (sö 10.30)

Vi förundras för att Gud förundras. Vi är skapade till Guds avbild, till att bli lika Gud. När vi förundras är det som om himlen öppnas, vi känner igen det vi upplever som något vi längtat efter.
Vi minns.

I Bibelns första bok berättas det om hur Gud skapar. I sex dagar skapar Gud, det ena efter det andra och mot kvällen stannar Gud upp och betraktar sin skapelse och så står det: Och Gud såg att det var gott. Gud njuter, Gud gläds, Gud är stolt, Gud förundras.

Som en förälder som förundrat betraktar sitt nyfödda barn. Häromdagen fick jag ett brev från goda vänner som just fått barn. I kuvertet fanns en bild på Samuel Linus och ett citat av Astrid Lindgren:

Min son ligger på min arm. Han har såna små, små händer. Den ena av dem har slutit sig omkring mitt pekfinger och jag vågar inte röra mig. Han kunde kanske tappa taget och det vore outhädligt. Ett sådant himmelens underverk, den där lilla handen med fem små fingrar och fem små naglar.
Jag vet ju att barn har händer, men jag har visst inte riktigt förstått att mitt barn också skulle ha sådana. För jag ligger här och ser på det lilla rosenbladet, som är min sons hand och kan inta upphöra att förvånas.

Sådan är Gud, förvånad, fascinerad, förundrad. För Gud älskar oss, dig och mig och alla skapade varelser.
När Adam och Eva ätit av frukten, hörde de Gud gå omkring i trädgården. Adam och Eva gömde sig eftersom de var nakna, de skämdes men Gud ropade på dem: Var är du? Och sedan dess har Gud fortsatt ropa, genom de tio budorden, genom samvetets röst, genom Jesus när han säger: Guds rike är nära, omvänd er och tro.
Var är du? Kom hem, kom ut ur din skuld och skam, göm dig inte, visa ditt ansikte för mig, jag kommer inte titta bort, nej jag vänder mitt ansikte till dig, jag älskar dig bortom allt förstånd.

Hur är det möjligt att Gud bryr sig om oss?

Gud är kärlek. Gud kan inte låta bli att älska, att längta, att söka. Gud vill att vi ska öppna våra sinnen och njuta av alla gåvor han strör över oss varje dag. Gud vill att vi ska upptäcka att paradiset, Guds rike finns inom oss och inom varje människa, att det är inom räckhåll.
Problemet är att det är så mycket som distraherar, splittrar, stör. Skammen är kanske vår tids största folksjukdom. Skuld kommer när vi handlar fel. Skam kommer sig av att vi tror att vi är fel, fel och ful och värdelös. Inte i Guds ögon men i våra och kanske andras. Hur blev det så? Jo, det berör på jämförelsens förbannelse. Ful, fulare, fulast. Vacker, vackrare, vackrast. Vem ska röstas ut denna gång? Nästa gång?

Gud såg på allt och se det var mycket gott.

Gud är skönhetens källa. Men Gud jämför inte. Han älskar och den som älskar ser skönheten i allt och i alla. Ylva Eggehorn skriver om Kristusblicken som ger liv åt allt varpå den faller. Här är också människans uppgift i världen, nämligen att förlossa allt och alla, den bundna skapelsen som kommer i hennes väg.

Tänk om vi kunde få sådana ögon, tänk om vi lärde oss se med Jesu blick på oss själva, på varandra, på allt skapat. Se med sådan kärlek att vi slutar jämföra oss, slutar värdera, slutar hissa och dissa, slutar bedöma och kritisera – se med Guds ögon, se varje varelse som den hon är, älskad, dyrbar, vacker.

Inga kommentarer: