Kristi återkomst
Igår, strax efter frukost, ringde
telefonen. Jag fick bud om att en av mina vänner ville träffa mig.
Han är svårt sjuk och har inte lång tid kvar. Jag satte mig i
bilen och körde de trettio milen hem till honom. Vi hälsade och
strax sa han: ”Jag vill ha nattvarden.” Jag ordnade så att det
blev möjligt. Vi sjöng: Se, Jesus är ett tröstrikt namn och i
all nöd vår säkra hamn. Vi läste om en ny himmel och en ny jord,
att Guds tält står bland människorna och Gud själv ska vara hos
dem och han ska torka alla tårar från deras ögon. Döden ska inte
finnas mer och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall
finnas mer.
Så läste vi bönen om förlåtelse,
tog emot nattvarden och välsignelsen och avslutade med: Ditt kors
skall skina för min blick, när sist jag somnar in o Herre Jesus
Krist. Då viker natten, morgon bräcker klar. I liv, i död, bliv
Herre, hos mig kvar.
Efter en stunds mättad tystnad säger
min vän: ”Det blir härligt.”
Det blir härligt! Och jag förstod med
en gång vad han menade: Det blir härligt att komma hem till Gud.
Denna dag handlar om ett möte, mötet
med levande Gud. Gud har dukat till fest i himlen, en fest som alla
människor, varenda en av oss är bjudna till, hög och låg, rik och
fattig, stark och svag, tvivlare och troende. Alla är bjudna. När
Jesus kommer tillbaka, så gör han det för att säga det vi säger
i varje mässa: Kom, allt är tillrett. Allt är färdigt.
Varför heter dagen då: domsöndagen?
Varför dessa texter om böcker som ska öppnas, att var och en ska
dömas efter sina gärningar? Svaret är: Av djupaste respekt för
varje människa. Den som lärde mig detta var Sara Lidman. Hon
skriver i en av sina romaner om predikanten som talade om människan som syndare på ett sådant sätt att åhörarna sträckte på sig.
Att kallas syndare var en hederstitel, ett bevis på människans
höghet, på att Gud har upphöjt henne till sin like, älskar henne och därför vill gå
till rätta med henne, gå till botten med det som blev fel, tala ut
och reda upp innan festen börjar. Gud ser inte mellan fingrarna på våra liv. Allt ska
genomlysas, varje tanke, varje ord och varje handling och allt ska ställas
mot det som var vår bestämmelse. Hur blev det? Allt kommer få sin
rätta färg, sitt rätta värde och sin förklaring. Varje människa
kommer bli hörd och förstådd, sedd, kanske för första gången,
med den blick som är till brädden fylld med kärlek, förståelse
och förlåtelse. Och jag är övertygad om att domen blir
fullkomligt rättvis. Och jag är övertygad om att vi kommer bli
väldigt överraskade.
Fadern dömer ingen utan har helt
överlåtit domen åt sonen. Spelar det roll? Ja, det gör all
skillnad i världen! Jesus har delat det mänskliga livet med oss,
skrattat vårt skratt och gråtit våra tårar och därför förstår han oss inifrån och kan döma rättvist och barmhärtigt.
Det står om Jesus i Johannes första kapitel: Och han var fylld av nåd och sanning. Inte bara nåd. Inte bara sanning. Nåd och sanning. Kärlek utan sanning blir osund. Sanning utan kärlek kan krossa en människa. Lasse Lucidor diktade: Domen fruktar jag väl stort, efter jag har illa gjort. Men den trösten jag ej glömmer, att min broder Jesus dömer.
Det står om Jesus i Johannes första kapitel: Och han var fylld av nåd och sanning. Inte bara nåd. Inte bara sanning. Nåd och sanning. Kärlek utan sanning blir osund. Sanning utan kärlek kan krossa en människa. Lasse Lucidor diktade: Domen fruktar jag väl stort, efter jag har illa gjort. Men den trösten jag ej glömmer, att min broder Jesus dömer.
En dag, vid Kristi återkomst kommer vi
få möta Gud ansikte mot ansikte. Men vi måste inte vänta. Redan
idag får vi möta Kristus i enkelt bröd och vin. Allt är tillrett.
Allt är färdigt.
Och jag säger som min döende vän:
Det blir härligt.
1 kommentar:
Får nog hoppas på nåden, att den är stor. Rättvisa kan bli bekymmersam.
Skicka en kommentar