Tankar om frälsningen
Denna helg handlar texterna om
frälsningen. Ett gammalt ord, ett slitet ord, ett misstolkat ord.
Jag predikar inte denna helg heller men kan inte låta bli att en
mulen och kulen kväll som denna dela några tankar om detta viktiga
och laddade ämne.
Läs nedanstående text sakta, gärna
flera gånger. Det är helgens episteltext.
Om
alla dog genom en endas överträdelse, så har nu alla fått del av
Guds överflödande nåd, nådegåvan som bestod i en enda människa,
Jesus Kristus. Och följderna av en enda mans synd kan inte jämföras
med denna gåva. Ty domen följde på vad han ensam hade gjort och
blev fällande, men nåden följde på mångas överträdelser och
innebar ett frikännande. Om en enda mans överträdelse betydde att
döden fick herravälde genom denne ende, så skall nu i stället de
som blir rättfärdiga genom nådens överflödande rika gåva leva
och få herravälde tack vare en enda, Jesus Kristus. Alltså: liksom
en endas överträdelse ledde till fällande dom för alla människor,
så har också en endas rättfärdiga gärning lett till frikännande
och liv för alla människor. Liksom en enda människas olydnad
gjorde alla till syndare, så skall en endas lydnad göra alla
rättfärdiga. Lagen kom in för att överträdelserna skulle bli
större. Men där synden blev större, där överflödade nåden än
mer, och på samma sätt som synden härskade och förde till döden,
skall därför nåden härska genom rättfärdighet och föra till
evigt liv genom Jesus Kristus, vår herre.
(Rom5:21-25)
Jag
vet inte om du fått frågan: Är du frälst? Det har jag och när
jag var tonåring visste jag inte vad jag skulle svara. Jag var döpt
och konfirmerad. Vi gick i kyrkan varje söndag och jag sjöng i
kören och var med i scoutarbetet. Vi bad bordsbön hemma, ibland
aftonbön och jag trodde på Gud. Men var jag frälst? Det var som om
frågan väckte – inte en längtan utan en osäkerhet, en undran om
det var något som fattades, något som inte var tillräckligt i mitt
liv och min tro. Som om det fanns en klass för eliten som jag inte
hade tillträde till. Räckte inte min enkla tro? Eller var det något
fel på mitt liv? Måste det till något mer för att jag skulle
duga? Fattades det något som skulle kunna göra Gud missnöjd med
mig? Borde jag be mer, läsa Bibeln mer, vittna mer, ställa upp mer
i församlingen, be om tungotalets gåva? (det där om tungotalet
fick jag höra från skolkamrat på gymnasiet, hon hette Rhode –
märkligt att jag minns det – hon sa att den som inte ber i tungor
är ingen riktig kristen).
Så
en dag mötte jag någon som sa: Om du får frågan om du är frälst,
svara då: ja! Ja det blev jag för tvåtusen år sedan.
Vilken
förlösning! Vilken tröst! Vilken glädje! Frälsningen är inte
vår sak, det är Guds. Han har genom Jesu Kristi död och
uppståndelse öppnat vägen för alla människor hem till Gud. Alla!
Det är just det Paulus säger:
Alltså:
liksom en endas överträdelse ledde till fällande dom för alla
människor, så har också en endas rättfärdiga gärning lett till
frikännande och liv för alla
människor. Liksom en enda människas
olydnad gjorde alla till syndare, så skall en endas lydnad göra
alla rättfärdiga.
Paulus
skriver alla
och menar alla.
Han syftar inte på alla troende, på de mest hängivna, på några
få utvalda. Han skriver alla
och menar alla!
Gud
bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi
ännu var syndare, skriver
Paulus i samma kapitel.
Innan
någon av oss ens har börjat fråga efter Gud har Gud gjort allting
klart. Detta är Guds förekommande nåd. Den kommer före vårt
sökande, före vår omvändelse, före vårt engagemang, före vår
duktighet och andlighet. Den bär oss när vi blir till, den tröstar
oss när livet går sönder, den väntar på oss när vi tror att vi
är så goda så vi klarar oss utan den, den tar emot oss när vi
faller i förkrossad gråt, i djupaste mörker, i ändlös natt. Och
den sjunger hoppets sång för oss strax innan gryningen.
Vi
kan inte göra något för att Gud ska älska oss mer. Vi kan inte
göra något för att Gud ska älska oss mindre. Gud älskar dig
PUNKT.
Därför
är du redan frälst. Du kan inget göra för att bli det mer eller
mindre. Du är tillsammans med mig och alla människor på vår jord
frälsta. Det enda som återstår är att lita på att det är sant
och den akten av tillit brukar kallas tro.
Simul
iustus et peccator, sa Luther. Vi är samtidigt rättfärdiggjorda
och syndare. You can´t polish shit! Synden finns där, bristen och
brustenheten, skuggan, svagheten, skörheten – allt det vi döljer
och skäms för och försöker få andra att tro att vi är frälsta
från. Men det går inte att skönhetsoperera bort vår syndiga
natur, skulden finns där. I varje människa finns det mörka och det
ljusa, det goda och det onda, det friska och det sjuka. Och det gör
ju nåden så mycket större. Att förneka mörkret leder bara till
att vi måste projicera vårt onda på någon annan, vi utser en
syndabock och kastar all skit på hen och stöter ut hen ur vår
gemenskap så att vi kan inbilla oss att vi är hela och rena och
gudalika. Det funkar ett tag tills vi upptäcker något nytt hos oss
själva som är oacceptabelt och så projicerar vi det på en
syndabock som får bära, inte bara sitt onda, utan alla andras och
så stöter vi ut den. Detta sker dagligen i skolklasser, arbetslag,
familjer, körer, församlingar och kallas rätt och slätt för
mobbing.
Det
finns bara ett botemedel. Ta tillbaka dina projektioner. Härbärgera
ditt eget goda och onda och var den du är så kommer du kunna låta
dina medmänniskor vara som dom är.
Jesus
och Petrus var nära vänner. Jesus kallade Petrus först salig och
sa att han var en klippa som Jesus skulle bygga sin kyrka på. Strax
efteråt hutade Jesus åt Petrus och kallade honom för Satan. Efter
en stund vandrar dom vidare som om inget hänt. Jesus står ut med
både vår styrka och vår svaghet, vår gudomliga sida och vår
djävulska. Och Petrus lär sig den svåra vägen att det enda som
betyder något är att han är älskad och, trots allt, igenom allt,
att han vill älska sin Mästare och vän.
Detta
är nåd! Detta är korsets dårskap!
Ordet
frälst kommer från frihalsad, befriad från den ring av järn som
den som syndat sattes fast med för att ta emot andras spott och spe
och förakt och bli till varning för andra. Jesus har befriat oss
från domens kvävande järnring runt halsen. Vi kan resa oss, andas,
sjunga och tacka, älska och befria.
Så
om du får frågan om du är frälst så svara: Ja, det blev jag och
alla människor för tvåtusen år sedan!
Och
han sade: ”Med Guds rike är det som när en man har fått utsädet
i jorden. Han sover och stiger upp, dagar och nätter går, och säden
gror och växer, han vet inte hur. Av sig själv bär jorden gröda,
först strå, så ax, så moget vete i axet. Men när grödan är
mogen låter han skäran gå, för skördetiden är inne.”
Detta
blir långt men jag kan inte låta bli att dela några tankar också
kring evangelietexten. I Guds rike finns en oerhörd tillit till
fröets inneboende förmåga att nå sin bestämmelse. Bara fröet
får komma i jorden. Av
sig själv bär jorden gröda.
Fantastiskt! Varenda människa är skapad till Guds avbild. I varje
människas ansikte kan vi ana Gud. Vår bestämmelse är att bli
originellt och unikt lika Gud genom att vara oss själva. Vetekornet
ger inte upphov till ett äppelträd. Finns det bara näring, värme,
ljus och mörker, sol och regn så omvandlas fröet till en mogen
gröda.
Vad
är det Astrid Lindgren har sagt? Ge
barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek så kommer
folkvettet av sig själv.
Har
du SVT play så råder jag dig att se ett avsnitt som heter Human i
dokumentärserien DOX.
Vad
innebär det att vara människa? Human är den legendariske filmaren
Yann Arthus-Bertrands hyllning till mänskligheten och vår planet.
En serie vittnesmål om kärlek, hat, lycka, rädsla och vardagsliv
från hela världen blandas med andlöst vackra bilder och musik. En
upplevelse långt utöver det vanliga.
Den
visas fram till den 25 november. Jag blev drabbad, Tagen! Stum av
hänförelse! Oerhört vackert, sant mänskligt och gudomligt, för i
dessa ansikten från jordens alla hörn anar jag Gud.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar