söndag 2 oktober 2016

Predikan Den helige Mikaels dag (familjegudstjänst)


Änglarna

”Se till att ni inte föraktar någon enda av dessa små. Jag säger er att deras änglar i himlen alltid ser min himmelske Faders ansikte.” Matt 18:10

Alla som döps i Aneby pastorat får en egen dopängel, ett smycke med namn och dopdatum ingraverat. Det är som om ängeln vill säga:
Du är döpt och tillhör Gud.
Var inte rädd, jag är med dig!
Du har en egen ängel i himlen, som ser Guds ansikte.

Nu vänder vi oss till varandra och säger:
Du är döpt och tillhör Gud.
Var inte rädd, jag är med dig!
Du har en egen ängel i himlen, som ser Guds ansikte.

Du är döpt, säger ängeln och låter vattnet porla. Som en påminnelse om att vi tillhör Gud kan vi doppa ett finger i vattnet och rita ett korstecken i pannan.

Var inte rädd, säger ängeln och tänder dopljuset. Är det någon här som är mörkrädd? Det är vi nog alla. Dopljuset påminner oss om Jesus som sa: Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus. Det är mycket som är mörkt och hemskt. Håller vi oss nära Jesus behöver vi inte vara rädda. Vi sprider ljuset till varandra.

Du har en egen ängel i himlen, som ser Guds ansikte. Tänk så skönt. Vilken trygghet. En egen ängel som berättar för Gud vad som händer i mitt liv. Och jag tänker på barnen i Aleppo, på alla som är rädda, på alla skadade, på dom som dött. Och alla andra barn som far illa.
Nu måste vi hjälpa änglarna att berätta för Gud hur ledsna och arga vi är på dom som krigar.
Vad ska vi säga till Gud?
Gud, grip in!
Sänd dina änglar att skydda alla barn!


Tycker ni inte att vi ska ropa? Då gör vi det! Gud, grip in!

Inga kommentarer: