måndag 25 maj 2015

Ny psalm

Eftersom jag har varit ledig två söndagar i rad vill jag kompensera er som läser min blogg med en ny psalm i stället. Ni får gärna komma med synpunkter och då det visat sig vara lite krångligt att kommentera på bloggen får ni gärna göra det till min epostadress: peter.andreasson@svenskakyrkan.se

Den är skriven under den gångna veckan, inspirerad av det mirakel jag fått uppleva när nio söta kycklingar kläckts efter tre veckors ruvning. Hönan, som blir mor för första gången är så omhändertagande och skyddar sina små. Hennes syster har också börjat ruva och väntas nedkomma med upp till 10 kycklingar i början av juni!
Dessutom är det mors dag nu på söndag, Heliga Trefaldighets dag och det finns stora likheter mellan en mor och Guds moderlighet och hönan. Det är inte så långsökt att Jesus i Matt 23:37 säger: Hur ofta har jag inte velat samla dina ( Jerusalems) barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna...
Den heliga Anden är Guds feminina sida, Gud som moder, tröstare, hjälpare - motsvarigheten i GT är Visheten, Sofia. Psalmen kommer sjungas i Högmässan i Aneby den 31/5.
Nästa psalm handlar kanske om Sofia, Visheten, Guds goda Ande! Vem vet?!

Psalm: Som hönan i sitt rede
Melodi: Bred dina vida vingar (Svensk folkmelodi)

Som hönan i sitt rede milt kallar sina små
Att under hennes vingar skydd, värme, närhet få
Så är du Gud vår moder som älskar var och en
Din famn är varm och rymlig, din röst är moderslen. 

Du vyssar, vakar, tröstar, du gläds när det går väl
Du sparar ingen möda, din kärlek gränslös är 
När dina barn går vilse och glömmer bort sin mor
Du söker tills du finner, vi i ditt hjärta bor 

Gud Fader och Gud Moder, vi söker efter ord
Som hjälper tron få fäste i hjärtats djupa jord
Du större är än orden, du universum bär 
och ändå finns du nära, du innerst inne är

När skammen skymmer blicken välsignelsen jag hör 
Ditt ansikte du vänder, du ser mig, vid mig rör
Och viskar ömt i kärlek, du är för evigt min
I djupet av mitt hjärta jag svarar, jag är din 

Copyright: Peter Andreasson

Inga kommentarer: