torsdag 1 januari 2015

Predikan Nyårsdagen Aneby kyrka



I Jesu namn

Har ni sett reklamen – om Certapax? Det är ett nytt medel, en tablett för dig som är orolig, stressad, inte får ihop ditt liv. På paketet finns ett löfte: Snabb frid. Namnet Certapax skulle också kunna översättas: Säker frid.
Jag försökte få tag i preparatet i Tranås igår. Jag tänkte att jag måste testa det. För om det fungerar då behöver vi inte Jesus. Då är Certapax vår nya frälsare.
Men det finns ingen snabb väg till frid. Det finns ingen quick fix för själen. Man kan nästan få det intrycket när man läser dagens episteltext. Och här ser vi vådan av att rycka ut ett bibelord ur sitt sammanhang. Om du gör så och så, säger det och tror det så blir du räddad, underförstått: så får du frid. Romarbrevet 10 har missbrukats av många förkunnare och orsakat mycket – inte frid - utan själanöd.
För det kommer inte an på hur mycket jag orkar tro, hur övertygat jag bekänner. Friden och frälsningen kommer överhuvudtaget inte an på mig. Allt beror på Jesus. Allt!
Jag har arbetat som terapeut och själavårdare i många år. Jag har lyssnat, stöttat, tröstat, hjälpt – en timme, två, tre - kanske tio men jag har aldrig kunnat säga det Jesus sa: Jag är med er alla dagar till tidens slut. Immanuel – Gud med oss. Också när vi inte ser, inte orkar tro.

O vad jag önskar att alla skulle kunna se Jesus och tro på honom. Men det är som om han gömmer sig, som om ljuset från Guds härlighet som lyser emot oss i Jesus Kristus är för starkt, bländar. Det är som om vi är så vana vid mörkret så att ljuset skrämmer oss. Johannes skriver: Det sanna ljuset, som ger alla människor ljus, skulle komma in i världen. Han var i världen och världen hade blivit till genom honom men världen kände honom inte. Han kom till det som var hans och hans egna tog inte emot honom. Och Ordet blev människa och bodde ibland oss. Bodde, det står ordagrant: tältade! Närvarande, nära, mycket nära men ändå fördold.
Här är tältet (kalkklädet som döljer kalken och patenen med oblaten), här är tyget (corporalet - duken som de heliga gåvorna dukas på) som Maria lindade om sitt lilla barn, linnebindlarna som virades om Jesu kropp när han skulle begravas.
En enda gång kläddes Jesus av, en enda gång avslöjades Guds härlighet i Jesus Kristus fullt ut och det var på korset och som en bekräftelse brast förhänget i templet, det tygstycke som skiljde människorna från det allra heligaste.
Det är genom Jesus som Gud låter sitt ansikte lysa mot oss och visar oss nåd. Det är genom Jesus som Gud vänder sitt ansikte till oss och ger oss frid och fred. Men liksom inlindat för att inte skrämma oss, för att skydda oss från Guds härlighets ljus som vi ännu inte tål att se fullt ut.
Det är som om han säger: sök mig! Sök! Och den som söker kommer att finna, för mitt ibland oss bor Jesus.

Idag kommer han till oss som stressar, som oroar oss för så mycket, som är tyngda av skuld och dåligt samvete, som saknar frid. Han kommer med nåd för de skuldtyngda, med frihet för de bundna, med gemenskap för de ensamma, med mod för de rädda, med glädje för de sorgsna. Han möter oss i ögonhöjd, i bröd och vin på ett sådant sätt så att den minste och den störste, den fattigaste och den rikaste kan ta emot.
Vi står inför ett nytt år. Vad ska det föra med sig? Vad är viktigt? Var ska jag lägga min tid, min kraft, mitt fokus?
Utmaningarna är stora! Hur ska vi klara flyktingmottagandet? Hur ska vi behandla dem som tigger? Hur ska vi tänka om kyrkans framtid i Aneby? Hur kan vi hejda klimatförändringarna? Hur kan vi leva så att fler blir nyfikna på Jesus Kristus?
Kanske ligger den största utmaningen i att inte ge efter för rädsla, själviskhet och bekvämlighet utan trotsa den, be om Guds ledning och i Jesu namn tillsammans med alla goda krafter göra vårt bästa.

Och skulle vi bli stressade och gripas av oro och ångest kan vi skippa Certapax, för det finns bara en som kan ge oss verklig frid: Jesus Kristus. Immanuel – Gud med oss!

Inga kommentarer: