måndag 12 januari 2015

Betraktelse på Rotarys i Aneby vårupptakt i Marbäcks kyrka 150112



Så har vi firat jul igen. För de flesta av oss har det blivit rätt många jular. Och vi vet ju alla varför vi firar jul. Vi har läst julevangeliet om hur Maria födde sin förstfödde son, lindade honom och la honom i en krubba, hur änglarna sjöng för herdarna och de sökte upp stallet i Betlehem för att se att allt var så som det hade sagts dem. Men vad betyder allt detta? Ett svar är att liksom Jesus föddes i Betlehem så vill han födas i våra hjärtan och växa till i oss så att vi blir mer och mer lika honom. Men, som vi säger till varandra på pastorsexpeditionen, detta är ju ”kyrkiska” eller Kanaans tungomål. Det är allt färre som förstår talet om att Gud kommer till oss i Jesus Kristus för att visa oss vägen hem till Gud. Det är ord för en liten krets av invigda människor.
Men julens budskap är ju ett budskap till alla, till hela världen, så hur kan vi tala om detta med andra ord, med ord som är mer relevanta för fler? Låt mig göra ett försök!

Av de fyra författare i Bibeln som berättar om Jesu liv är det bara Lukas som har med händelserna i Betlehem. Johannes använder helt andra ord. Han skriver: Ordet blev kött och bodde i bland oss. Ord heter logos på grekiska. Vi har det i logoped, logik osv. Det betyder ord men kan också översättas med meningen. Är det inte den vi söker? Hela livet? Det fulländade, det sköna, det vackra, det goda. Ja ibland, när vi är med om något som är så fantastiskt så att vi saknar ord säger vi: det var gudomligt!
Reklambranschen känner till vår längtan efter det gudomligt goda och vackra, det paradisiska, det vi blev skapade till men har förlorat och ägnar hela livet åt att finna.
Julens budskap är att detta gudomligt härliga inte går att köpa för pengar utan det finns inom räckhåll för alla människor, gratis! Men det är liksom för ljust, för vackert för att vårt mänskliga öga ska tåla det och därför är det fördolt, liksom inlindat. Och det var som om Maria förstod det. Därför lindade hon barnet innan hon la det i krubban. Nära och ändå liksom gömd som om Guds härlighet, Meningen vill att vi ska söka den, anstränga oss för att finna den, på nytt och på nytt. För Meningen är liksom kärleken en färskvara.

Johannes berättar om detta med orden: Ordet blev kött och bodde ibland oss. Ordagrant: tältade ibland oss. Alla som bott i tält någon gång vet hur tunn tältduken är, hur allt hörs utifrån och in och inifrån och ut. Snarkningar, gräl, skratt, småprat. Så nära är Gud, liksom bakom tältduken, inlindad, oerhört nära och samtidigt fördold för att vi ska söka och finna. Ibland liksom lyfts en flik av tältduken åt sidan så att vi får syn på Meningen, Härligheten.
Såg ni Malala, flickan som fick Nobels fredspris – när hon talade på Fredspriskonserten. Hon var ett med det hon sa, hemma i sig själv, orädd och därför så berörande. Det spelar ingen roll att hon är bekännande muslim. Gud visar sin härlighet, låter oss ana Meningen med livet på tusen sätt och genom olika slags människor. Det är som om Meningen väntar på att få bli förkroppsligad i alla människor och när jag möter människor som ger sig hän, ger allt i en vibrerande närvaro som får tiden att stanna, då är allt salighet och lycka och meningsfullt liv. Som när någon sjunger och sången rör vid vårt innersta, eller en idrottare ger allt och lyckas, eller en hantverkare med yrkesstolthet gör sitt yttersta.
Det kallas ju ibland för att vi är i vårt esse. Esse är latin och betyder vara. Då vi är hemma i oss själva, då vi är ett med vårt innersta väsen, då vi låter livet ta oss i anspråk. Det har hänt mig några gånger att upplevelsen av Mening har varit så fulländad så att jag tänkt: nu kan jag dö för nu har jag fått göra det jag kom hit för att göra. Skulle jag dö nu så skulle jag dö lycklig.
När Mose mötte Gud i den brinnande busken och blev skickad till Egypten för att befria Israels folk frågade han: Vem ska jag säga har sänt mig? Gud svarade: Säg JAG ÄR har sänt dig. Guds namn är: DEN SOM ÄR. Och när vi är i vårt esse, i vårt VARA, närvarande i det vi är och gör då är vi i Gud. Då föds barnet i våra hjärtan, då lyfts en flik av tältduken åt sidan och vi får se och smaka Guds härlighet, MENINGEN.
Och vi märker när vi inte är i vårt esse. Då säger vi att vi är utom oss, liksom utanför oss själva, vid sidan av oss själva.
Som när den förlorade sonen förskingrat hela sitt arv och inte ens fick äta svinens mat. Då var han utom sig av förtvivlan! Där på botten av sitt liv bestämde han sig för att vända tillbaka hem. I grundtexten står det att han kom hem till sig själv. Han fick liksom fatt i sin djupaste längtan och den förde honom hem, inte bara till fadern utan till sig själv. Är det inte det ni som är lärare dagligen vill ge barnen, hjälpa dom att finna sig själva, sin gåvor, sin styrka, sin väg genom livet?

Nu tror jag att också en människa som hamnat väldigt fel kan uppleva sig vara i sitt esse när han dödar 12 människor på en tidningsredaktion i Paris eller spränger sig själv i ett självmordsattentat.

Hur vet vi när vi är på rätt väg? Jo, i Bibeln nämns om kännetecken, nio frukter av ett liv genomsyrat av Guds vilja: kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning.
Dessa frukter är tecken för oss på att Gud är nära, mycket nära, född till jorden, född i våra hjärtan, fördold och ändå synlig.

Så har jag gjort ett försök att tala om julens budskap med andra ord.....
Om det gjorde Jesu födelse mer tillgänglig kan bara du som lyssnare (och läsare) avgöra!

Inga kommentarer: