Böneveckans tema: Ge mig något att
dricka
Det är tre år sedan jag predikade här
första gången. Jag ställde då frågan var vi vill vara om tjugo
år som kristenhet i Aneby. Kommer omständigheterna att tvinga oss
samman eller vill vi be och söka Guds vilja, lyssna och låta oss
ledas in i en gemenskap där Kristi kropp är en och Guds rike tar
gestalt i hela samhället?
Nu har det gått tre år. Vi har mötts,
samtalat, bett. Men ser vi vägen? Anar vi Guds vilja? Eller har vi
valt fel fokus? Är huvudfrågan fortfarande de kristnas enhet, eller
för att uttrycka det mer rakt på sak: att vi hittar ett smidigt
sätt att slå ihop församlingarna så att vi kan fira gudstjänst
tillsammans under samma tak och samtidigt spara pengar på drift och
underhåll? Eller är frågan fel ställd?
Idag skulle jag vilja lyfta fram tre
ord som jag tror är viktiga för vårt vägval som kyrkor och
kristenhet i Aneby.
Törsten, trösten och tillbedjan.
Men först en bakgrund till texten.
Samarien låg på Jesu tid
mellan Judéen och Galiléen. Folket i Samarien hade genom krig och
folkomflyttningar blandats upp med andra folkslag och deras tro hade
under historiens gång blandats upp med andra religioner. Kvar fanns
en helig skrift bestående av endast de fem Moseböckerna och en
väntan på en Messiasgestalt. Deras tempel hade förstörts av
judarna ca 180 f Kr och därför var relationen mellan samarier och
judar spänd. För en rättrogen jude var en samarier oren , kontakt
skulle om möjligt undvikas. Att en from judisk man skulle tala med
en samarisk kvinna var fullständigt otänkbart. Folkomflyttningar,
spända relationer, försök att bränna ner moskéer och synagogor!
Man kan inte säga annat än att Bibeln är högaktuell! Inget är
nytt under solen!
Så står det att Jesus måste
ta vägen genom Samarien. Det var han inte alls tvungen till – det
normala var att man gick över Jordanfloden och följde dalen norrut
in i Galiléen. ”Måste” kan här betyda att Jesus blev ledd,
kände ett inre tvång, en kallelse att gå genom Samarien. För
Jesus var ingen oren. Han lyfte fram den barmhärtige samariern som
ett föredöme för alla. När han botat de tio spetälska var den
ende som vände tillbaka för att tacka: samarier. När Jesus i en
häftig dispyt med de skriftlärda i samma mening beskylls för att
vara samarier och besatt bemöter han inte den första anklagelsen.
Det är som om kristna som hjälper muslimer skulle bli anklagade för
att vara muslim! Jesus ser tro där ingen annan ser tro, han bryter ner
murar, bygger broar, öppnar stängda dörrar!
Törsten
Ge mig något att dricka! Det är Jesus
som yttrar dom orden. Han är ensam. Solen gassar. Tröttheten gör
honom sårbar, törsten gör honom beroende.
Så kommer kvinnan. Jesus ber om vatten
och de börjar samtala. Det uppstår kontakt därför att Jesus vågar
vara sårbar och beroende. En kontakt som berör och befriar, ett
samtal som släcker törsten. Jag förmodar att kvinnan var van vid
att bli utnyttjad, vara ett objekt för andras tillfredsställelse.
Där vid Jakobs källa möter hon, kanske för första gången i sitt
liv, en man som ser på henne med respekt – i ögonhöjd.
Människans djupaste törst är en
törst efter kärlek, efter villkorslös livgivande kärlek. Den kan
bara Gud släcka. Det är som om Gud både är törsten och vattnet
för törsten skulle inte finnas om inte vattnet fanns. Törsten
liksom leder oss till källan. De andliga fäderna säger: Vår törst
är Guds törst i oss efter sig själv. Är det så borde vi ju
bejaka törsten hos oss själva och varandra. Är det sant skulle vi
ju inte skämmas för sårbarhet och beroende, för att säga som det
är. I stället försöker vi vara till lags, förställa oss,
förminska oss för att passa in, räcka till, duga.
Och det vi får är inte kärlek, det
är möjligen beundran, en klapp på axeln, lite bekräftelse –
liksom vatten som bara gör oss mer törstiga.
Tänk om det är sårbarheten och inte
styrkan som Gud efterlyser i våra liv och i våra församlingar?
Trösten
Kvinnan sade: Jag vet att Messias
kommer och när han kommer skall han låta oss veta allt! Jesus sa
till henne: Det är jag, den som talar till dig. Ego eimi: Jag är
den jag är. Och kvinnan låter sin kruka stå, går in till staden
och säger: Kom så får ni se en man som har sagt mig allt som jag
har gjort. Det är som det är. Du är som du är och jag är som jag
är. Det finns en oerhörd tröst i detta. Jag behöver inte låtsas
vara bättre än jag är. Don´t polish shit!
Nu ska jag bekänna en sak: Jag är inte så god och kärleksfull som jag ger sken av.
Nu ska jag bekänna en sak: Jag är inte så god och kärleksfull som jag ger sken av.
Det har jag märkt i mötet med
tiggarna – jag har blivit arg, provocerad, irriterad, störd. Så
träffade jag en nunna i somras och berättade om mina känslor och
då sa hon: Detta säger mer om dig än om dom. Ta emot deras närvaro
som en Guds gåva, en möjlighet för dig att lära dig något. Och i
fredags hände det. Jag gick fram till Donka som brukar sitta vid
Ica. Jag hade tänkt stämma träff med henne och de andra och en
tolk för att få bort dom från tiggandet – vilket engagemang! Men
under ytan är sanningen den att jag / vi inte vill bli störda. Då
ser hon mig i ögonen och säger: jag är hungrig. I samma ögonblick
lät Gud mig känna av min egen hunger och jag hörde mig själv
säga: Kom, så går vi till grillen och äter. Så fick jag duka
fram bestick, glas och dryck och bjuda henne på mat. Men Gud ville
visa mig något mer. När jag satt gaffeln i munnen utan att ha bett
bordsbön ser jag Donka försänkt i en lång innerlig bordsbön. Vi
möttes i ögonhöjd och föraktet för den utsatta, svaga, beroende
människan rann av mig när Gud fick visa mig min sårbarhet. Ego
eimi. Jag är den jag är.
Genomskådad och genomälskad –
vilken tröst! Vilken befrielse!
Så vill jag att det ska vara i kyrkan.
Rum för ljuset och mörkret, sången och klagan, gråten och
skrattet, tvivlet och tron, tröttheten och törsten. Kan han vara
Messias? I den frågan ryms tvivlet och tvekan. Och det är som det
är!
Tillbedjan
Kan det vara så att det som sker i
vårt samhälle och i vår värld är ett svar på vår bön? Kan det
vara så att Gud vill öppna våra ögon, be oss lyfta blicken från
våra kristligt ömma tår och visa oss nöden? Visa oss att det
viktiga inte är var vi ber eller hur, det viktiga är inte om vi är
alliansare eller baptister eller lutheraner, judar, kristna eller
muslimer. Det viktiga är att vi ber i ande och sanning!
51 miljoner människor är idag på
flykt! Av dom kommer kanske 120 000 hit i år. Av dom 120 t får
kanske 80 000 Permanent uppehållstillstånd (PUT). Migrationsverket vill att Aneby kommun tar emot
73. Sjuttiotre! Kommunen har frågat oss om vi kan hjälpa till med
integrationen, den svåra delen, den som handlar om mänskliga möten,
faddrar, värdfamiljer, matlagningskurser, språkcaféer osv.
Mina vänner! Detta är bara början!
Snart kommer det nya vågor av flyktingar – inte pga krig utan pga
klimatförändringar, flyktingar som kommer för att de saknar rent
vatten! Ge oss något att dricka!
Flyktingar och tiggare är inte ett
problem som ska lösas, en fråga att hantera, det är människor,
medmänniskor, bröder och systrar att se, tala med, vara sårbar
inför, älska.
Vad skulle hända om vi skulle våga
följa Jesus över gränser, se tro där ingen annan ser tro, dela
hans sårbarhet och utsatthet och öva oss i att älska varje
människa som kommer i vår väg? Kanske skulle vi då trötta och
törstiga efter vandringen söka oss till källan, sjunga, tillbe,
dela bröd och vin för att sedan sändas ut till en ny vecka med nya
möten! Det är en svår väg att gå. Det är mycket lättare att fortsätta som vi gör men om vi ställer oss utanför, då kommer våra församlingar att sakta dö av syrebrist! Kanske är nöden ett bönesvar, en utmaning att anta som gör oss trötta och törstiga, förtvivlade och beroende av Gud och varandra. Så kommer enheten av sig själv, när vi förenas av arbetet för Guds rike!
Ge mig något att dricka! Vi är lemmar
i Kristi kropp, trötta och törstiga efter vandringen. Låt oss
hålla utkik efter någon som kan släcka vår törst och som vi få
få visa vägen till källan med vatten som ger evigt liv!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar