lördag 24 maj 2014

Ny vers till psalmen: I krukmakarns händer

Inspirationen till denna psalm har jag fått från två texter i Bibeln, Psaltaren 139:5 och Jeremia 18:6, två texter som funnits med under vinterns meditationer i Lommaryds vackra stenkyrka. Vi är några människor som varje tisdag kväll kvart i sex till halv sju möts till tystnad, stillhet och enkel kristen meditation - oftast över en rad ur den gångna söndagens texter. Vi andas orden och orden andas i oss och något sker som är svårt att förklara och det behöver man kanske inte heller. Det räcker med att säga att tystnaden är välgörande, orden är livgivande och beröringen läkande.
En annan inspirationskälla är Leonard Cohens vackra sång Anthem och strofen:
There is a crack in everything 
That's how the light gets in. 

För att skriva ut psalmen med noter och ackord, gå in på www.psalmportalen.se. Där finner du den antingen genom att söka på mitt namn eller på psalmens namn.
I KRUKMAKARNS HÄNDER

Du omsluter mig.
Jag är helt i din hand.
Jag tackar dig Gud

Som leran är i krukmakarns händer,
så är jag i dina händer.
När det är ljust,
när det är mörkt,
när det är vardagsgrått.

Du omsluter mig.
Jag är helt i din hand.
Jag tackar dig Gud.

När stressen driver mig ut mot kanten,
ber jag dig, centrera mig.
Håll om mig nu,
forma mig du,
till den jag innerst är.

Du omsluter mig. 
Jag är helt i din hand.
Jag tackar dig Gud

Om leran inte blir som du tänkt den
börjar du tålmodigt om.
Ännu en gång,
ja gång på gång
medan du nynnar en sång:

"Jag omsluter dig.
Du är helt i min hand.
Jag älskar dig ju."

När kärlet används, uppstår en spricka.
Sprucket, värdelöst och fult.
Krukmakarn ler,
älskar än mer,
för ljuset når nu in.

Du omsluter mig. 
Jag är helt i din hand.
Jag tackar dig Gud

I dina ögon är jag fulländad,
skör och sprucken, ändå hel.
Fyll mig med liv,
i mig förbliv,
låt godhet flöda ut.

Du omsluter mig. 
Jag är helt i din hand.
Jag tackar dig Gud


Text och melodi: Peter Andreasson
Copyright: Peter Andreasson

1 kommentar:

Anonym sa...

Fin text, bra att påminnas om, gott att återvända till många gånger