Idag har jag talat med två herdar,
Lasse Källner och Barbro Linnér.
Man säger om herdemotivet att det är
hopplöst föråldrat, att ingen modern svensk förstår vad man
talar om. Det kan hända att storstads- människorna aldrig sett en
herde, men kom inte och påstå att det inte finns herdar i Sverige.
Fast å andra sidan var det något helt annat att vara herde på Jesu
tid. Idag ringer man till veterinären så fort det är något som
inte står rätt till. Då var herden tvungen att känna sina får,
pyssla om dom och plåstra om dom så gott det gick.
Jag vill säga något om ordet Herde i
fem punkter, en för varje bokstav i ordet. Den sjätte punkten i min
predikan är en sång som jag skrev förra söndagen. Vi kan kalla
den för Fårens sång till herden.
H – som i Herren. Jesus som kallar sig själv för den gode herden blev
efter sin uppståndelse kallad Kyrios, Herren. Tomas säger när han
får sticka fingret i Jesu sår och blir överbevisad om att det är
Jesus: Min Herre och min Gud. När lärjungarna är ute och fiskar
och ser Jesus på stranden säger Johannes till Petrus: Det är
Herren. Den första trosbekännelsen, embryot till den trosbekännelse
vi har idag, löd: Jesus är Herre. Det betyder att man bekänner att
Jesus, den enkla snickaren från Nasareth, var Guds son. Var och är
Gud.
Detta
är grunden i den kristna tron. Minimum. Jesus är Herre!
E
– som i Erfaren.
Det som kännetecknar en erfaren herde är att han känner sina får.
Och fåren känner igen herdens röst och följer honom. Det räcker
att Lasse kommer ner till lagårn och ropar på sina får så kommer
de springande. Rösten, blicken, omsorgen, kärleken, trofastheten.
Alla dessa goda egenskaper tillsammans bildar ett kitt, ett starkt
band mellan herden och fåren. När det gäller Jesus är kärleken
så innerlig och djup att han ger sitt liv för sina får. Inte bara
sin tid och sitt engagemang, utan också sitt liv.
Lars
H Gustavsson, barnläkaren berättar i gårdagens Dagen om sina många
samtal med barn. Det som återkommer i samtalen är barnens behov av
någon som står kvar vad som än händer. Och rädslan för svek,
rädslan för att bli övergiven av den man litade på. Jesus är med
oss också i den mörkaste dalen. Och först säger Lars att så är
det. Sen ändrar han sig och säger att visst har han upplevt att
allt varit mörkt och Gud har varit tyst men på något sätt har
herden letat rätt på sitt får till sist, fast han kan inte säga
hur det gick till.
R
– som i Radikal.
Jesus berättar en liknelse, liknelsen om det förlorade fåret.
Om
någon av er har hundra får och tappar bort ett av dem, lämnar han
då inte de nittionio i öknen och går och letar efter det
borttappade tills han hittar det?
Vi
har hört liknelsen så många gånger så vi reagerar inte men det
kan jag intyga att hans lyssnare gjorde. Dom tänkte: den herden är
inte riktigt klok. Ingen lämnar nittionio får i öknen för att
leta efter ett enda. Öknen är full av vilddjur och tjuvar. Vad
menar Jesus? Han är radikal. Han vet att det finns alltför många
som är sig själva nog, som klarar sig utan herde, som tror att de
ser fast de är blinda. Som dömer dem som har en flisa i sitt öga
fast de själva har en bjälke. Jesus vet att den som tror sig vara
färdig och frisk inte behöver någon läkare fast han i själva
verket är illa däran. De nittionio fåren är alla dom som tror sig
att sitt på det torra och inte behöver någon herde.
Den som är förlorad har förlorat
allt, har tappat masken, har inget att dölja, har lagt alla korten
på bordet. Från den som är förlorad hörs bara ett enda rop ur
djupen, förbarma dig över mig. Och Jesus är Radikal, han
söker tills han finner!!!! Tack!
D – som i
Dopet. I dopet blev vi upptagna i Kristi kyrka, i Herdens
fårskock. Vi fick hans märke, inte i örat utan i hjärtat, korset,
Kristustecknet. Och med dopet följer ett löfte: jag är med er alla
dagar till tidens slut. Vilket löfte! Vilken förtröstan! Jag är
aldrig ensam mer.
E – som i
Enkelhet. Vi människor har en förmåga att alltid krångla till
det. Göra saker mer invecklade än de är. Jesus, vår Herde
kännetecknas av enkelhet, en sådan enkelhet som barnen känner igen
som sin. En vänlighet, lyhördhet, närvaro som inte går att ta
miste på. En hållning som befriar, som gör att människor dras
till honom, för där känner man sig sedd och älskad och där är
det lätt att andas, där i hans närhet är det lätt att vara sig
själv.
Fårens sång till Herden
Jesus, vi behöver dig
- Jesus, vi behöver dig för att levaorka bära bördan som vi fåtti vår livsväv finns en synlig revaallting är på både ont och gott
- Jesus, vi behöver dig för att kämpaalla goda krafter nu behövshoten är så många, allting trampasned i smutsen. Hjälp oss, ropet hör!
- Jesus, vi behöver dig för att tålaandras fel och egen sårbarhet.Lär oss ödmjukheten att förlåtai vår svaghet finns en hemlighet.
- Jesus, vi behöver dig för att älskasöka enhet, stärka det som gror,låta kärlek övervinna rädsla.Dela bröd och vin som syster, bror.
- Jesus, vi behöver dig för att levavandra steg för steg mot livets måldopets löfte ger oss mod att strävadu slår följe, nära oss du går.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar