söndag 4 december 2022

Predikan andra söndagen i advent

 

Guds rike är nära

 

För sju år sedan flyttade en präst in i Aneby. En präst från Etiopien. Från den lutherska kyrkan där. Han sa: Peter, varför är era kyrkor inte fullsatta på söndagarna? Det är de nämligen i Etiopien. Varje söndag. 

Jag försökte säga något om att vi lever i en efterkristen tid, att Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder. Kyrkan är inte så viktig längre. Men två av tre är ändå medlemmar. 

Så gick det en tid och vi träffades igen och då utbrast han: Nu vet jag varför folk inte går i kyrkan. Jaså, sa jag, varför då? För Gud bor i ert samhälle. 

För Gud bor i ert samhälle! Han hade upptäckt att alla människor behandlades lika. Att alla är lika inför lagen. Att man inte behövde muta sig fram till en läkartid på Vc. Att alla som vill komma in på en utbildning söker på samma villkor. Att sjuka, gamla och fattiga människor tas om hand på ett värdigt sätt. 

Gud bor i ert samhälle! Det blev en ögonöppnare för mig. Guds rike är här, nära. Vi betalar skatt för att få ett mänskligt, värdigt samhälle. Så är det inte i Etiopien. Jag tror vi är hemmablinda. Vi vet inte hur bra vi har det. Och samtidigt är välfärd och rättvisa en färskvara. Det tar lång tid att bygga upp och går fort att rasera. 

 

Vad menar Jesus med Guds rike? Jo, det är ett rike som präglas av Guds närvaro, av nåd och sanning, av medkänsla och barmhärtighet. 

I Judiths bok – en av de apokryfiska böckerna i gamla testamentet står det: Ty din makt beror inte på stora arméer, ditt välde inte på starka kämpar. Nej, du är de förtrycktas Gud, de svagas hjälpare, de kraftlösas försvarare, de uppgivnas beskyddare, en räddare för dem som är utan hopp. 

Det är ett rike där först blir sist och minst är störst. 

När vi öppnar våra hjärtan, visar medkänsla, ger en främling en hjälpande hand, som den barmhärtige samariern, då är Guds rike nära. När vi älskar vår nästa som oss själva, fast vi inte får något tillbaka, då är Guds rike nära. När vi ger kollekt till nödlidande långt borta, då är Guds rike nära. När vi gråter med den som gråter och gläds med den som är glad, utan baktankar, då är Guds rike nära. 

 

Och samtidigt måste vi fråga oss när vi ser hur det ser ut i vår värld, är Guds rike på tillbakagång?

Det finns en låt som spelas varje dag i radion som heter Hälsa Gud. 

Igår när jag var ute på krogen så träffa' jag Jesus
Han satt där och tog en öl helt själv
Jag samla' mod och jag drog ett djupt andetag och gick fram och sa "Jag behöver hjälp"

Jag sa "Herre kan du hälsa Gud att jag har en fråga som är rätt akut
Jag har försökt ringa men får inget svar vet inte om han hör" så

kan du hälsa Gud att jag behöver lite framtidstro
Någonting som ger mitt arma hjärta lite lugn och ro
Sorry om jag stör men världen är ju helt jäkla körd
Jag bjussar på en öl om
Du kan hälsa Gud att vi behöver bara lite hopp, lite mindre krig och svält och fattigdom och hat och sånt.
Varför är man här om livet är en enda misär, ja kan du hälsa Gud det här

Kan du hälsa att han måste göra någonting innan det är för sent
Ja kan du hälsa honom det

Och kan du hälsa att han borde visa lite mer
om han faktiskt finns För jag kan tvivla på det som du vet
Världen är så galen nu så ge mig gärna någonting konkret
Ja kan du hälsa honom det
Kan du hälsa att han måste göra någonting innan det är för sent
Ja kan du hälsa honom det

 

Denna sång hade lika gärna kunnat sjungas när Jesus uttalade orden om Guds rike första gången. Palestina var ockuperat, makten var korrupt, Johannes hade kastats i fängelse för att kritiserade kungahuset för deras groteska leverne, människor var desperata, de behövde hjälp, de längtade efter någon som kunde gripa in och ställa allt till rätta. 

Gud bor i ert samhälle, sa prästen. Men att denna låt spelas många gånger varje dag i vårt avlånga land, en rop till Gud, en bön ur ångesten, är inte det ett tecken på att något håller på att gå sönder i vårt samhälle? 

 

Omvänd er, säger Jesus. Guds rike är beroende av varje enskild människas livsval. Ska jag hata eller älska, tala illa om eller tala gott om, ge igen eller förlåta, kämpa för det goda eller vända ryggen till? Omvänd er, för Guds rike är nära. 

 

 

Inga kommentarer: