fredag 9 december 2022

 Nu på söndag firar vi tredje söndagen i advent. Johannes döparen banar väg för Herren. Han är orädd, rättfram och vet att det finns något större än gods och guld och att passa in och nå framgång och det är att peka på Messias, på den som är fylld av nåd och sanning och återspeglar Guds härlighet. Det blir också Johannes som får döpa Jesus - för att uppfylla all rättfärdighet, som det står. Jag har de senaste månaderna skrivit en ny psalm en doppsalm för odöpta konfirmander och andra vuxna, för alltfler väntar med dopet och då behövs det texter som på något sätt hjälper dem att ta till sig dopets ofattbart stora gåva.
Då kan en identifikation med Jesus vara en bra början.


Jesus, tack för dopets gåva

Du var vuxen när du döptes, Jesus du går före mig. 
Rädd och modig vill jag följa dina fotspår, likna dig.
Du har lova vara med mig varje dag till tidens slut,
varje dag till till tidens slut.

Dopets vatten flödar ständigt, släcker törst och ger mig liv.
Ditt namn, mitt namn sammanflätat, nu är jag för evigt din.
När jag tvivlar, tappar bort mig, vill jag att du söker mig,
vill jag att du söker mig. 

Jesus, världens ljus och glädje, möt min oro med din frid.
Lått en hoppets låga lysa, skapa fred där det är strid.
Tänd mitt dopljus, låt det brinna, värma den som frusen är,
värma den som frusen är.

Vi är många som är döpta, syskon i en stor familj. 
Världsvid har din kyrka blivit, en gemenskap djup och rik. 
Jesus tack för dopets gåva, tack för kärlek, hopp och tro,
tack för kärlek, hopp och tro,

tack för kärlek, hopp och tro.

Texten tonsattes denna vecka av Kristine Bratlie, kompositör och kantor. Sök på hennes namn på nätet så hittar ni fram till noter och ljudfiler.





Inga kommentarer: