torsdag 6 januari 2022

Predikan Trettondagen

 

Guds härlighet i Kristus


Tänd ett dopljus. 

Jesus sa: Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret, utan ha livets ljus.


Detta är ett av de mest citerade bibelorden i Sverige. Vid varje dop tänds dopljuset och överlämnas med orden: Jesus sa: Jag är världens ljus. Idag lyser ljuset för oss, dess låga är Kärleken.

 

Och jag tänker att stjärnan som ledde de vise männen till Betlehem glödde av ljus och kärlek. 

De behövde inte sträcka på sig för att se, de behövde inte klä upp sig eller göra sig till för att möta kungabarnet. Nej, där låg barnet i sin mammas famn, fattigt, sårbart, utan övervakningskameror och vakter, och gästerna blev så tagna att de föll på knä och tillbad. De sa inget, de fann inga ord. Somliga möten är sådana, man är framme, man är liksom på helig mark, man möts i ögonhöjd, fast det är lågt i tak så ryms allt man bär på, inget behöver döljas eller gömmas undan, det är lätt att andas, för Livets Ljus är milt, så milt så att ingen behöver bli rädd. 


Ibland saknar jag en text när jag döper, och det är: Jesus sade: Ni är världens ljus. För Kristusljuset lyser i varje människans hjärta. Som Noah, mitt barnbarn, som är fem månader och som var hemma över jul och nyår, mitt hjärtas stora glädje. Jag fick leka tittut, sjunga, ligga på golvet och beundra mönstret i mattan, busa. Och när han log, log alla, när han skulle sova, tystnade alla, när han grät ville alla trösta. Han lyste upp vår tillvaro utan att veta om det. Genom att bara vara. Den som bär ett barn i sin famn rör vid Gud. 


Gud skapade oss att vara ljusets barn, att återspegla Guds härlighet. Jesus säger inte att vi kan bli världens ljus. Vi är det redan. Vi behöver liksom inte anstränga oss. 

Och jag tänker att vi är här för att vi sett det ljuset i någons ögon, i några människors liv, ett ljus som lyste varsamt och ledde oss till barnet i Betlehem. Vem var det som lyste för dig? 

Dela med varandra där ni sitter i bänkarna. 


Stjärntydarna hette enligt legenden Kaspar, Melchior och Baltazar. En var från Afrika, en från Asien och en från Europa, hela den då kända världen. Mötet med barnet förändrade dem för alltid, jag tror de blev vittnen, missionärer som återvände hem och berättade för alla de mötte om barnet, om Ljuset, om hur de sett Guds härlighet stråla fram. 

Så får vi lysa för dem vi möter. 


Idag tar vi upp kollekt till Julinsamlingen med namnet Bryt en tradition. Varje dag gifts mer än 30 000 flickor bort mot sin vilja. Varje dag könsstympas mer än 10 000 flickor. Var tredje flicka utsätts någon gång för våld i sitt liv. Svenska kyrkan samarbetar med lokala kyrkor och organisationer världen över för att upplysa och utbilda. Att ge en generös gåva i kollekt idag är att lysa varsamt för dessa flickor och tända ett hopp för dem. 


Strax ska vi få möta barnet i brödet och vinet. Det ljus som strålar ut från Guds härlighet är så starkt så vi tål det vanligtvis inte. Det var därför som Maria lindade sitt barn. Liksom gömde Guds härlighet under tyget. 

Så gör vi också, kalkklädet skonar oss från att bli bländade. Men strax ska det lyftas av medan vi sjunger: Ordet blev kött och tog sin boning bland oss, kom till vår jord. Kristus är hans namn. Så Gud sig härlig för all världen visar. O, kom låt oss tillbedja….

Så är vi här, med stjärntydarna, på helig mark och vi får med dem falla ned och tillbe.

Inga kommentarer: