söndag 16 januari 2022

Predikan Västra Ryd 2 söndagen efter Trettondagen

 

Livets källa

Joh 4:5-26


Finns det någon här som använt en slagruta någon gång? Jag provade för 25 år sedan och det fungerade. Gösta som var gift med församlingens diakon, Margot, skulle gräva en brunn och sökte efter källådern. Jag har varken gjort det förr eller senare, men där slagrutan pekade ner i marken där grävde han och fann vatten. 

Kanske hade Jakob gjort likadant när han grävde den djupa brunnen utanför Sykar. 

Vi behöver vatten, vi kan inte leva utan det. Men vi nöjer oss ofta med att dricka ur usla källor. På juldagens morgon sjöng vi: 

Guds väsens avbild, och likväl en mänskoson,
på det var själ må glad till honom lända,
han kommer, följd av frid och hopp,
de villade att söka opp och hjälpa de elända,
värma, närma till varandra dem som vandra kärlekslösa
och ur usla brunnar ösa. 


Han kom med frid och hopp till kvinnan vid brunnen. Idag är han här. Vill vi fortsätta dricka ur usla brunnar, som bara gör oss mer och mer törstiga eller vill vi dricka av det vatten som inte bara släcker vår djupaste törst, utan gör oss till källor. För det är så Jesus säger: Det vatten jag ger blir en källa i dig med ett flöde som ger evigt liv. 

Gud tvingar ingen. Men om vi lyssnar uppmärksamt så hör vi ropet från Gud, både i dagens GT-text och i Uppenbarelseboken. Sju gånger upprepas ordet kom! Kom, alla ni som törstar, kom hit och få vatten. 

Slår vi dövörat till eller svarar vi som kvinnan gjorde: Herre, ge mig det vattnet!

Var finns det? Hur ska vi hitta det? Det finns så många usla brunnar idag, som lurar oss att tro att här, drick här så blir du lycklig. Alkohol, socker, sex, sociala medier och internet. Det finns så mycket skit. Varför lägger ni pengar på det som inte är bröd och er lön på sådant som inte mättar, frågar Jesaja! 

Vi behöver en andlig slagruta för att hitta källan, för den är djup och klar, dold, men uppenbar.

Jag fann den igår. I Torpa kyrka. Jag döpte Bobby Karl Lennart och källan flödade. Den porlade i sånger och musik, den porlade när vattnet hälldes upp i dopfunten och den porlade när jag la mina händer på Bobbys huvud och sa: Livets Gud, uppfyll Bobby med din heliga Ande och hjälp honom att dag för dag leva i sitt dop. 

Den porlar när vi kommer samman i Jesu namn för då är Jesus mitt ibland oss. Så källan porlar här idag i psalmerna, i bibelordet, i den heliga måltiden, i bönen. Den porlar varje gång vi upplever kärlek och barmhärtighet. När vi böjer oss och rätar krökta ryggar, när vi höjer rösten mot orättvisor, när vi ber för och med varandra. Källan porlar när vi ser varandra och ger tröst och uppmuntran. Den porlar när vi delar vårt bröd med en som är hungrig, när vi hjälper grannen bära in ved eller vyssar ett barn till ro. Den porlar i kulturen, i det goda samtalet, i den goda tystnaden. 

För där barmhärtighet och kärlek bor, där är också Gud. 


Gud, min Gud, dig söker jag,
min själ törstar efter dig,
min kropp längtar efter dig,
som ett kargt och uttorkat land. 


Herre, ge mig det vattnet!

Inga kommentarer: