söndag 23 januari 2022

Predikan i Torpa kyrka 3 söndagen efter Trettondagen

 

Jesus skapar tro

Joh 4:27-42


Många av er känner varandra sedan gammalt. Och ni litar på varandra. Ni tror på varandra. Åtminstone de flesta och för det mesta. Är det till och med så i dessa bygder att ni aldrig låser ytterdörren när ni ska iväg?

Idag står jag här, okänd för er, ny. Och vet ni vad vi gör när vi möter en främling. På bråkdelen av en sekund avgör vi om vi vågar lita på människan. Vi gör det utan att tänka på det. Så jag har blivit skannad av många blickar idag. Verkar jag trovärdig? Pålitlig?


Rubriken för denna dag är: Jesus skapar tro. Vad betyder det?

Om vi går till Luther och Lilla Katekesen står det i förklaringen till tredje trosartikeln på sidan 1724 i psalmboken: Jag tror att jag inte av mitt eget förnuft eller kraft kan tro på Jesus Kristus, min Herre, eller komma till honom. Det är den helige Ande som kallat mig genom evangelium, upplyst mig med sina gåvor, helgat och behållit mig i en rätt tro.


Nu vill jag säga tre saker om tron:

1 Tron är en gåva. Paulus skriver i Rom 12 om andens gåvor och där står det: En får tron genom anden.

Jag har då och då genom åren undrat varför inte alla tror, varför blir det inte väckelse, varför är kyrkorna inte överfulla? Därför att tron är en gåva. Det var likadant i Sykar. Många kom till tro, men inte alla. Varför? Vi vet inte. 


2 Tron har två systrar: sanningen och kärleken. När Jesus möter en människa och väcker tillit, så vill han att vi ska tala sant om livet. Kom så får ni en man som har sagt mig allt som jag har gjort, säger kvinnan i Sykar. När Jesus genomskådar en människa gör han det med en blick fylld av kärlek, en blick som gör att vill öppna sig, vill tro.


3 Tron och tilliten smittar av sig, som Omikron. För det märks på en människa när hon drabbats av den kärlek som rymmer sanningen, som rymmer hela livet, för det är så oerhört befriande. 

Därför kan kvinnan i Sykar inte låta bli att berätta, det bara bubblar i henne av glädje. 

Det är därför vi. Sitter här idag, för att vi mött dem som tror på Jesus. Vem vill du berätta för? 

Ibland kan vi använda ord, ibland räcker det med ett korssmycke, eller en vänlig handling. 


Gud, tack för trons gåva. Hjälp dom av oss som längtar efter en tro men inte funnit den. Hjälp oss när vi tvivlar och inte kan tro. Tack för att du alltid älskar oss. Amen


Inga kommentarer: