onsdag 1 januari 2020

Predikan Nyårsdagen



Joh 2:23-25

I Jesu namn

Vi sjunger:
Herrens nåd är det att det inte är ute med oss, ty det är inte slut på hans barmhärtighet, den är var morgon ny. 2 ggr

Gott nytt år, kära vänner! Gott nytt år i Jesu namn! Att det nya året ska bli ett gott år är en önskan, en bön men ingen vet hur det kommer att bli. Vi har vänt blad, vi står på tröskeln till et nytt år och ingen vet hur det kommer att bli. Det enda vi vet är att nåden inte tar slut, att Guds barmhärtighet är ny varje morgon och att Jesus lovat vara med oss alla dagar till tidens slut. Vi vet också att när himlen möter jorden så är det tre ord som ständigt upprepas och det är orden: Var inte rädda.
Därför kan vi möta det nya året med frimodighet och förtröstan.

Idag tar Aneby pastorat i bruk sin nya FIN (församlingsinstruktion).
Det är ett styrdokument för oss som kyrka på denna ort. Här finns nedskrivet vad vi ska fokusera på under de kommande fyra åren.
Kyrkoråd och fullmäktige har beslutat om den och Domkapitlet i Linköping har utfärdat den.
Den kommer tryckas upp och delas ut om bara några veckor.
Här lyfter vi fram tre fokusområden som vi ska kraftsamla kring.
·      Vila, växa, rusta
·      Kristus mitt i…
·      Hållbarhet.
Det första handlar om att erbjuda människor vila, andrum, ett sammanhang som inte ställer krav på prestation utan där vi får andas ut, bara vara, vila i stillhet och tystnad, lyssna inåt, läka och finna ett fotfäste. Sedan vill vi skapa sammanhang där människor får växa, bidra med sina gåvor, vara delaktiga men också lära sig mer om nåden, om Guds barmhärtighet, om bibel och Kristen tro, om bönen och så rustas för ett liv i ett samhälle som snurrar allt fortare.

Det andra; Kristus mitt i…  handlar om att se Kristus i sin medmänniska, söka Kristus och upptäcka att han är på torget, på skolgården, i sången, i tystnaden, i festen, i nöden. Se Kristus, söka Kristus och vara Kristus, vara hans händer, hans ögon, hans hjärta. Det handlar om ett diakonalt förhållningssätt i allt, mindre ord och mer handling i samverkan med alla goda krafter i bygden.

Det tredje fokusområdet: Hållbarhet handlar om att vi som kyrka och enskilda ska inspirera varandra att värna Guds skapelse. Det handlar om källsortering, solpaneler, elbilar och laddstationer men också om att bidra till ett hållbart liv i ett hållbart samhälle, ett samhälle där alla får plats, där vi ser varandra som bröder och systrar, där vi ställer oss på de svagas och utsattas sida. Många känner oro för framtiden, alltfler grips av missmod och uppgivenhet. Vi behöver gå samman och lyfta fram hoppets tecken, de goda berättelserna och ständigt påminna varandra om att Jesus Kristus finns mitt ibland oss, han som känner oss, han som vet vad som finns i människan och viskar i vårt inre:
Jag älskar dig. Jag förlåter dig. Maten är klar.

Vi sjunger:
Herrens nåd är det att det inte är ute med oss, ty det är inte slut på hans barmhärtighet, den är var morgon ny. 2 ggr



Låt oss be:
Jag öppnar som törstig jord för regn och sol, för frö och grodd
Gud, bruka mig så att jag får ge liv, ge frukt också i år.

Jag öppnar mig i sårbarhet för blicken som allt ser och vet.
Gud, lär mig lita på din nåd och följa dina visa råd.

Jag öppnar mig och gråter ut den sorg som göms i hjärtats djup.
Gud, låt min natt få bli till dag, förtvivlan vänd till nya tag.

Jag öppnar mig och ber om mod att kämpa för vår vackra jord.
Gud, hjälp oss göra allt vi kan för klotet, barnens framtidsland.

Jag öppnar mig och ber om hopp. Jag ber för kyrkan, Kristi kropp.
Gud, möt oss, sänd oss från ditt hus, att bryta bröd och tända ljus.



Inga kommentarer: