måndag 6 januari 2020

Predikan vid gudstjänst med små och stora Trettondagen



Guds härlighet i Kristus

Vilken spännande berättelse!
Vad vet vi om stjärntydarna? Vi vet inte mycket. Det sägs att det var tre personer: en kom från Asien, en från Afrika och en från Europa, de kom från hela den då kända världen. Och en var ung, en var medelålders och en var gammal. Vad hette de?
Grekiska namn: Apellius, Amerius och Damascus
Etiopiska: Hor, Basanater och Karsudan
Germanska: Caspar, Melchior och Balthasar

Eller hette dom Cilla och Peter och Karin och Ludvig?

Kanske handlar denna berättelse om dig och mig? Om alla som oss som längtar efter ljus, om alla oss som frågar efter Jesus.
Barn och vuxna, unga och gamla, kvinnor och män från hela världen.

Vad vill Jesus ge oss?

Kärlek, förlåtelse, frid, hopp, ny kraft, ljus.

Vad vill du ge Jesus? Och nu tänker vi kanske på något fint och dyrbart, en sak. Men vet ni, jag tror att det finaste vi kan ge är oss själva och allt som finns här inne i hjärtat: hemligheterna, gråten, det dumma jag gjort, min längtan, min kärlek, min tillit, min tillbedjan.

Inga kommentarer: