söndag 26 juni 2016

Predikan 160626 Johannes döparens dag


Den högstes profet

Jag önskar att jag kunde klättra upp på taket till bensinstationen och skrika att ALLA ÄR VÄLKOMNA TILL SVERIGE, kom så åker vi. Jag vill ruska om maktens män och kvinnor och få dem att förstå det orimliga i att låta dessa människor tyna bort i ovisshet och psykisk stress medan vi lever i en värld av överflöd. Men jag är lika maktlös som människorna som omger mig här i lägret. Fast jag inte kan rå för de politiska beslut som tagits så skäms jag över att vandra runt i misären.”
Hon heter Maria Sjöström. Hon är 29 år, sjuksköterska med ett engagemang för utsatta människor. Hon har besökt ett flyktingläger i Idomeni i norra Grekland och blivit djupt skakad av det hon sett. Och hon kan inte tiga. Därför skriver hon en insändare i DN. Och hon talar med samma glöd som Jeremia i dagens GT-text. Så säger Herren: Handla rättvist och rättfärdigt och rädda de utplundrade ur förtryckarens våld. Kränk inte invandraren, den faderlöse och änkan.

Är Maria en modern profet, en efterföljare till Jeremia? Eller är hon en av alla engagerade, drabbade, arga, maktlösa människor som uttrycker sin åsikt? Ordet profet betyder förkunnare, talare, en som frambär ett viktigt budskap och så fall är Maria en slags profet.
Profeter finns i de flesta religioner och i olika varianter som siare, spåmän, orakel – människor som – inte sällan i extas – talar om för folket vad gudomen anser om den enskildes liv, folkets väg, politiska beslut. Att profetera har kommit att betyda att kunna se in i framtiden och förutspå vad som ska hända. Det är en skev förståelse av profetens uppdrag. I Bibeln finns 33 profeter nämnda vid namn, personer som blivit utvalda av Gud, sända till folket för att i ett viktigt skede vara Guds mun, förkunna Guds ord och vilja till rannsakan och omvändelse.
Det finns ett inslag av förutsägelser i de bibliska profeternas budskap men mer av karaktären konsekvens. Om ni gör som Gud vill blir det si, om ni framhärdar i olydnad blir det så.
Några profeter är verksamma länge, andra under mycket kort tid. Några brottas med sin kallelse, vill slippa uppdraget, andra brinner och tycks vara ett med sitt uppdrag.
Det finns falska profeter och äkta profeter. De falska säger: allt står väl till. De säger det folk vill höra, de stryker medhårs och vänder kappan efter vinden, de bryr sig inte om de fattiga, de tar gärna betalt medan en Guds profet säger det Gud vill med risk för sitt eget liv, utan egen vinning. Kosta vad det kosta vill. Sanningen måste fram. En Guds profet, en sann profet bryr sig om de fattigaste, för det gör Gud. En falsk profet vill bli stor i sig själv, söker applåder och berömmelse medan en Guds profet säger som Johannes: Jag är inte den som ni tror. Han kommer efter mig och jag är inte värdig att knyta av honom sandalerna.
Huggormsyngel, ropar Johannes. Omvänd er. I Johannes röst, i orden som svider hör människorna Guds hjärta bulta. Det är kärleken röst som ljuder, den stränga och sanna och milda, den som vill mig väl och jag tror att varje människa på jorden känner igen den rösten. Det är rösten av den gode Herden.
Omvänd er! Gör bättring!
  • Varför har alla svenskar accepterat beslutet att införa Europas hårdaste immigrationsvillkor? Finns det ingen profet som kan höja rösten och med helig vrede säga ifrån?
  • Så tänker jag på Ekots och Aftonbladets granskning av Svenska kyrkans resekultur och blir bedrövad. Finns det ingen profet som kan höja rösten och med helig vrede säga ifrån?
  • Så tänker jag på klimatförändringarna. Läget är mycket allvarligt nu. Finns det ingen profet som kan höja rösten och med helig vrede säga ifrån?

Det finns profeter också idag, röster som med glöd från Guds hjärta talar varningens ord till mänskligheten. Måtte vi lyssna, måtte vi omvända oss, för livets skull, för barnens skull, för Guds skull!

Jag önskar att jag kunde klättra upp på taket till bensinstationen och skrika att ALLA ÄR VÄLKOMNA TILL SVERIGE, kom så åker vi.

Inga kommentarer: