söndag 27 september 2015

Predikan 17 e söndagen efter Trefaldighet



Rik inför Gud
Matt 6:19-24

Två familjer bodde på varsin sida gatan. Den ena familjen var rik och den andra fattig. Den rika familjen hade 55 tums TV men där satt bara pappan och tittade på sport. De små höll på med TV-spel medan tonåringen just upptäckt aktiehandeln på nätet och ägnade timmar åt att följa börskurserna. Frun satt i köket med sin padda och la ut de senaste bilderna på Facebook. När det var reklamavbrott på TV:n gick pappan ut på altanen och hörde prat, skratt, sång och musik från grannen.
De hade inga pengar och hade inte kunnat köpa alla prylar så de umgicks istället. Där fanns alltid plats för vänner, var man hungrig så bjöds det på mat. Man delade det man hade, sin aberättelser, sin tid, sin gemenskap. Den rike mannen kände ett styng av avund. De verkar ha så trevligt tänkte han. Är det inte på tiden att vi träffas? Så gick han över och knackade på och bjöd mannen att komma över på en pratstund. Jo, sa den rike mannen, vi har ju varit grannar länge så jag tänkte visa min uppskattning över god grannsämja. Så tog han fram plånboken och tog ut 20 tusenlappar och gav dem till den fattige mannen. Han blev så häpen så hann fann inga ord. Han tackade för sig och gick hem. Sorlet tystnade och skratten och man visste inte vad man skulle ta sig till. Genast började de prata om vad de behövde köpa, den ena idén kom upp efter den andra. Men, tänk om någon bryter sig in och stjäl? Vi måste gömma dom, sa någon. Var? Det enda de kunde komma på var att gömma pengarna i vattenkrukan. De hällde ut vattnet och stoppade ner pengarna. Kvällen efter lyssnade den rike efter sången och skratten från grannen men det var alldeles tyst. Nu var de törstiga, för de hade hällt ut vattnet och de var rädda för att bli bestulna och alla gick omkring och drömde om saker de ville köpa så samtalet hade tystnat.
Några kvällar senare säger det yngsta barnet: jag vill att farmor ska berätta hur det var förr. Jag vill att vi ska sjunga och mysa som förut. Då insåg den fattige mannen att pengarna hade förändrat dom och drivit glädjen på flykten så han tog fram sedlarna ur krukan och gick tillbaka till den rike mannen och sa, jag vill inte ha dina pengar men ni är välkomna hem till oss ikväll så kan vi sjunga och prata. Ta med er några stolar så att alla får plats.

Pengar är i sig i något ont. Inte ägodelar heller. Det avgörande är om våra pengar och ägodelar ökar avstånden eller minskar avstånden till våra medmänniskor.
Luther säger: Det du sätter all din lit och förtröstan till, det är din Gud.
För många är pengar och ägodelar allt. Det är gud. Det tar Guds plats i människans liv.
Nu har tiden kommit då vi sätts på prov på ett särskilt sätt.
När jag köpte huset Gottfridsborg sa jag att det är inte jag som äger det. Inte banken heller. Det är Guds hus. Lätt att säga. Men en dag knackade Gud på min dörr och sa. Jag är hemlös, jag behöver bo hos dig. Vad skulle du svara?
Allt vi äger, varje hjärtslag, varje dag, kraften, hälsan, ägodelar och pengar, familj och vänner, allt är ett lån. Allt är en gåva som läggs i våra händer för att vi under vår korta livstid ska förvalta gåvan.
30% av världens befolkning förbrukar 70 % av resurserna. Vi bygger vårt välstånd på stöld av de fattigas tillgångar.
Kan vi då säga att kakan är vår och att den inte räcker till dem som kommer hit som flyktingar?
Där din skatt är där kommer också ditt hjärta att vara. Samlar vi skatter i himlen så kommer vårt hjärta var i himlen, hos Gud. Hur gör man det? När vi går utöver oss själva, ser den andre, visar barmhärtighet och kärlek, räcker den nödställde handen då samlar vi skatter i himlen. Att ha sitt hjärta i himlen, hos Gud det gör människan fri. Man är inte bunden av något jordiskt. Man behöver inte vara rädd för allt tillhör Gud. Kommer någon och vill stjäla det jag har vill jag försöka vara så fri så jag kan fråga om jag kan hjälpa honom att bära ut det.

Ni som stickar och skickar, vad fick er att resa er ur Tv-soffan och mötas här i stället? Varför valde ni att sticka i stället för att putsa på silvret hemma?

Hur kan vi nå den tillit till Gud som gör oss fria att älska och dela liv, att som den fattiga familjen mötas och skratta, prata, skoja och mysa i stället för att sitta åtskilda och tysta och mata själen med det som inte mättar?

Inga kommentarer: