torsdag 30 april 2015

Vårtal vid Sommarkyrkan Stalpet i Aneby


Som jag har längtat! Som vi har längtat! Och nu är den här och vi är här i kväll för att med sång och tal hälsa våren välkommen till våra bygder.

Och tänk så många vårtecken det finns! Knopparna som brister, vårljungen blommar och genast är de våryra bina där och samlar pollen. I fjol planterade jag in karpar i min damm och i oktober försvann de. Nu har minken tagit dom, tänkte jag eller så har de gått ner på djupet för vintervila. Så glad jag blev när jag för en månad sedan, en varm vårdag återsåg mina fiskar.
Och hönorna som vilat från värpandet i vinter har nu kommit igång med besked och ger mig dagligen tre-fyra ägg. Och just nu, sedan några dagar ligger en av mina sex hönor och ruvar på nio ägg. Och jag blir barnsligt glad och lycklig och ännu gladare blir jag när jag får se Källners sju tackor och tio lamm på bete.
Och tänk, på påskdagen kom de tillbaka, sädesärlorna som bor under en takpanna på mitt hus. Och det påstås att de övervintrar i Egypten. Tänk att de kom tillbaka och hittade tillbaka!

Ett annat vårtecken är den glädje vi upplevde för två veckor sedan när kommunen och Aneby Kristna Råd bjöd in till en informationskväll om att vara Fadderfamilj åt dem som flytt hit från andra länder. Gensvaret var överväldigande och samlingen var ett bevis på att det finns ett överflöd av medkänsla och medmänsklighet i våra bygder.

Mina vänner. Varje morgon faller jag på knä vid min enkla böneplats och ber Gud välsigna bygden, och många gånger tackar jag Gud för alla goda krafter som tillsammans gör skillnad i vårt samhälle.

Ordet samhälle betyder ju att hålla samman och det är viktigare än på mycket länge att vi nu sluter upp sida vid sida för att stå emot de krafter som vill göra skillnad på människor, de krafter som vill ha ett samhälle som präglas av rädsla, trångsynthet och segregation.

Nej låt oss bygga samhälle där vi håller samman och värnar de värden som gör oss stolta, värden som stavas frihet och alla människors lika värde. Låt oss ta fasta på vår landshövdings, Minoo Ahtarsands beslut att utnämna Aneby till kommunen där Alla får plats.

Då kommer vinterkyla övergå i vårvärme. Då kommer livet spira, hoppet tändas och kraften förlösas att kämpa för allas lika värde.

Det finns många vårtecken. Och samtidigt har jag de senaste veckorna känt ett vemod. En sorg över att livet är så skört. Jag lider med dem som drabbats av jordbävningen i Nepal. Jag lider med dem som tvingas på flykt, tvingas lämna allt för att finna en fristad långt hemifrån. Jag lider med dem som här mitt ibland oss kämpar med ohälsa, sorg och ensamhet.

Och samtidigt märker jag att det finns en oerhörd vilja inbyggd i livets innersta byggstenar. Den kraft som bär sädesärlan från Egypten till boet under min takpanna, den kraft som håller fiskarna vid liv på djupet tills värmen återvänder, den kraft som får krokusen att tränga upp ur frusen jord är samma kraft som får en ung grabb från Afganistan att med livet som insats ta sig hit, söka uppehållstillstånd och drömma om ett arbete så att han kan försörja sin mor och sina syskon som gömmer sig i Iran. Och samma kraft som får människor från när och fjärran att ställa upp för Nepal.

Det tycks finnas en vilja innanför vår vilja som vill oss, som vill liv, som ger mod och tänder hopp trots allt som talar emot. En vilja som fått oss att gå ut denna kulna kväll, trotsa blåst och kyla och tända en eld, sjunga sånger och fira våren. Jag kallar denna vilja innanför vår vilja Gud.

Jo, jag har längtat efter våren och min tro på människans förmåga att besinna sig och tillsammans med andra verka för ett gott liv gör att jag nu vill utbringa ett fyrfaldigt leve för Våren: Hon leve! Hurra, Hurra! Hurra! Hurra!

Inga kommentarer: