måndag 3 mars 2014

Fastlagssöndagen: Kärlekens väg 2/3 2014




Vad är det allra viktigaste i livet?

Kärlek. Utan kärlek kan ingen leva. Utan kärlek får ingen dö. Det finns många, alltför många som lever utan kärlek, överlever, existerar, uthärdar, väntar på en vänlig blick, ett vänligt ord, lite värme, en stunds gemenskap. Tanken är att den som har ska ge till den som inte har. Och i morgon kan rollerna vara ombytta. Idag är jag kanske den som kan ge, i morgon är jag kanske den som som står tomhänt och ber om lite medkänsla.
Vi är några personer som möts i Lommaryds kyrka på tisdagskvällarna för meditation. Vi begrundar under tystnad en mening ur Psaltaren. I tisdags fick vi orden: Din kärlek uppfyller hela världen. Jag har gått och smakat på dom orden under veckan och upptäcker att det är sant. Men, säger du, det är ju inte kärlek och godhet och medkänsla vi hör om i nyheterna. Det är hot om krig mellan Ryssland och Ukraina, det är bedrägerier, stölder, lögner, korruption, girighet. Tack och lov för det! För det är ett tecken på att godheten har övertaget, att kärleken uppfyller jorden. Om alla ljuger varje dag, då skulle rubrikerna handla om den som talat sanning. Om alla stjäl, då skulle det vara det normala och rubrikerna skulle ropa ut att en person har befunnits vara ärlig.
Din kärlek uppfyller hela jorden. Var jag än har varit på jordklotet har jag mött oerhört mycket mer kärlek och godhet än ondska och hat.
Kärlekens väg är rubriken för denna dag. Kärlekens väg börjar i Guds hjärta för Gud är kärlekens källa. Vägen sträcker sig från Guds hjärta till ditt hjärta och mitt. Vägen har ett namn: den är uppkallad efter Jesus som gått den före oss och gått den för oss och med oss. Ylva Eggehorn skriver i psalmen 717: Och du följer oss dit ingen annan går. Han är medvandraren som följer oss upp på höjderna i våra liv, lyckans och framgångens höjder. Han följer oss ned i den mörkaste dal, ner i sorgens mörker, skammens, rädslans, dödens mörker.
Vi sjunger psalm 704: Din trofasta kärlek aldrig oss lämnar.....
Jesus går före. Han vet att kärleken kommer kosta honom livet. Sådan är kärleken, den kostar allt, den ger allt för den älskade. Vetekornet måste ner i jorden och dö för att ge liv, nya korn som mals och bakas till bröd som delas för att mätta. Druvan måste krossas för att saften ska frigöras och bli till vin och släcka vår djupaste törst. För dig utgiven. För dig utgjutet.
Tecknet på äkta, sann kärlek är att den aldrig söker sitt. Den flödar över utan att kräva något tillbaka.
På onsdag börjar fastan. Det finns en yttre fasta som innebär att vi försöker bryta med några av de vanor som binder oss för att ge rum för något annat. Sätter jag vanemässigt på TV´n varenda kväll så ska jag kanske välja att låta den vara avstängd. Varför? För att få tid till bön och bibelläsning, följa Jesus på hans lidandes väg. För att ge rum för en medmänniska.
Idag går startskottet för fasteinsamlingen: Allt för att utrota hungern. Detta år ska vi utmana varandra att bli månadsgivare. Jag anmälde mig i morse! Kan vi bli 10 stycken nya månadsgivare som ger i kärlek till våra medmänniskor då tar vi ett steg på kärlekens väg i Jesu efterföljd.  

Inga kommentarer: