söndag 9 februari 2020

Predikan Septuagesima




För många år sedan träffade jag en kvinna som var så ensam. Ensamheten var inte självvald, den var ofrivillig, den gjorde ont. Jag skulle så gärna vilja finnas till i någons tanke, sa hon. Veta att någon tänker på mig, längtar efter mig, vill mig. Någon som jag får tänka på med värme och längta efter.

Finnas till i någons tanke, sa hon. Vackra ord. Och steget från att finnas till i någons tanke till att bli till är inte långt. För det är ju just det som händer när vi möts och älskar varandra: Vi blir till. Vi blir mer levande. Varje dag. Livet får mening, hjärtat blir varmt, livsmodet återvänder.

Dagens text från Salomos Vishet är en hälsning till oss som är ensamma. En hälsning från Gud: Du älskar allt som finns till. Allt som lever har du kallat till liv. Du älskar allt levande.

Mina vänner och särskilt du som känner dig ensam: Du finns till för att Gud har kallat dig till liv, Gud älskar dig. Du finns till i Guds tanke och i Guds hjärta. Varje hjärtslag, varje andetag är en gåva från Gud, ett kärleksbevis.

Ibland är det svårt att tro att det är sant. Hur kan vi leva så mot varandra att detta blir sant varje dag? Jag tänker på ordet respekt. Det betyder att besvara någons blick, att se varandra i ögonen, mötas på riktigt. Inte titta, inte blänga utan se på varandra med Jesus blick, kärleksfullt, varmt, upprättande.

Gud älskar dig och mig och allt levande. Men Moder jord är sjuk, hon har feber vilket leder till att många djurarter minskar i antal och riskerar att utrotas. Senast häromdagen kom en larmrapport om att antalet humlor minskat med en tredjedel. Orsak: Vår livsstil.
Hur kan vi ställa om våra liv, omvända oss så att vi värnar och skyddar allt som Gud kallat till liv?
Kvinnan längtade efter att finnas till i någons tanke.



Gud, tack för att vi finns till i din tanke, i ditt hjärta. Lär oss älska som du älskar. Lär oss älska allt levande.

Inga kommentarer: