söndag 26 maj 2019

Predikan Bönsöndagen



Bönen

I morse var jag ute med min hund. Då hörde jag göken för första gången, ihärdigt koko-ande. Det var inte en sång, en morgontrudelutt bara så där. Det var en bön, ett rop, en längtan efter en vän.
Bönen är inte förbehållen kristna människor. Bönen finns i alla kulturer, i alla religioner, ja hela skapelsen ropar, vinden, forsen, bina, lammet, göken. Och du. Och jag.
Du är en bön, sjunger vi. Tårarna, tystnaden, drömmarna, styrkan, sucken, njutningen – allt – hela vårt väsen -är en bön. Därför finns det ingen som inte ber.

Gud ser, Gud hör och Gud längtar efter en relation, ett samtal – att vi ska vända oss till vår honom med vårt rop.
Hela skapelsen ropar och allt i oss är en bön och samtidigt får vi idag säga med lärjungarna: Herre, lär oss att be.
Bön är det enklaste som finns och det svåraste. För det blir så lätt en kamp, en kramp, ett krav.

Lär oss att be. Vad är det första Jesus lär oss? Att finna en tid och en plats för bön. Vi kan be var som helst och när som helst. Och det skiftar under livet men jag tror att vi för vår svaghets skull behöver hitta en fungerande rytm. Bevara ordningen så bevarar ordningen dig, heter det. Hitta en tid, helst varje dag och en plats dit du återvänder för att samtala med vår Herre. Jag har tidvis kämpat med att få till ett regelbundet andaktsliv, förmodligen har ambitionerna ofta varit för stora. Nu har jag ett litet altare i mitt sovrum med ett kors, en ikon och ett vaxljus. På golvet har jag ett fårskinn och en bönpall där jag knäböjer och finner vila för kropp och själ. Varje morgon, innan frukost och andra morgonbestyr blir jag stilla och ber: I faderns, sonens och den heliga Andens namn. Låt mig var morgon få möta din trofasthet, ty jag förtröstar på dig. Visa mig den väg jag ska gå, jag sätter mitt hopp till dig. Sedan läser jag ett stycke ur en andaktsbok, just nu läser jag Natt och dag av Ylva Eggehorn. Därefter ber jag för dagen, bygden och barnen.

Det andra Jesus lär oss är att fästa vår blick och vårt hjärta vid Gud. Fader, låt ditt namn bli helgat, Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske.
Sedan kommer våra önskningar, våra behov. Det behövs inte många ord. Det räcker med Tack, Hjälp, Förlåt. Blir vi trötta på våra egna ord så finns det böner att be, bönboken i Psalmboken, En liten bönbok, Bönboken tradition och liv.
Jesus vill att vi ber tillsammans, för och med varandra. Ge oss, förlåt oss…
Sedan uppmanas vi att tjata, att vara enträgna, att be, söka, bulta - att vara uthålliga och det är svårt om man är ensam men när man är fler kan man turas om.
Vad händer om bönesvaret uteblir? Vi får inte alltid det vi begär men Jesus lovar att vi får det vi behöver. Idag är det mors dag. Våra mödrar gav oss inte alltid det vi ville ha men efter bästa förmåga gav de oss det vi behövde. Ett barn vet inte alltid sitt eget bästa.
Här vill jag peka på dagens samlingsbön: Hör vår bön, svara oss i din kärlek, handla med oss efter din vilja.



Inga kommentarer: