Kristi återkomst
Jag vill säga något om Domen,
något om de Onda och något om Mötet. D. O. M.
Först domen. Är det något vi
är bra på så är det att döma. Vi dömer oss själva och det egna
jaget är oftast den hårdaste domaren. Särskilt nattetid. Vi dömer
varandra, dömer och bedömer. Blir det rättvist? Nej! Jesus
upprepar gång på gång: Döm inte. Överlämna domen åt Gud. Bara
den som rannsakar hjärtan och vet allt kan döma rättvist.
Nu går en våg av avslöjanden genom
världen. Me too. Jag också. Och den ena kvinnan efter den andra
träder fram och berättar. Också i Svenska kyrkan under namnet
Varde ljus. Jag är skakad och djupt bedrövad över vad män
utsätter kvinnor för. Och jag tycker det är bra att sanningen
kommer fram, att det som skett i det tysta nu ropas ut på taken. Att
ljuset släpps in i de mörka vrårna av vårt samhälle. Men vad gör vi
med förövarna? Vi låser fast dem vid skampålen och spottar på
dem. Någon har sagt om Martin Timell: nu duger han inte ens till
dörrmatta. Var finns nåden? Var finns ödmjukheten? Sanning utan
nåd kan krossa en människa. Det måste vara möjligt att säga
förlåt, att ångra sig, att be om hjälp, att få förlåtelse. För det kunde ha
varit jag.
Lasse Lucidor sa: Domen fruktar jag
väl stort, efter jag har illa gjort. Men den trösten jag ej
glömmer, att min broder Jesus dömer. Vad är det som är så
trösterikt med att det är Jesus som ska döma? Johannes svarar: han
var fylld av nåd och sanning. Nåden kommer först, kärleken till
varje människa, en kärlek som driver Jesus att bli människa, möta
oss i ögonhöjd, gå i våra skor, se stjärnorna ur vårt
perspektiv, gråta våra tårar, dela vårt mörker, ropa med oss:
Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig. Aldrig har någon
älskat som han, diktar Lina Sandell.
Här möter vi en kärlek som rymmer sanningen och en sanning som rymmer kärleken. Först då blir domen rättvis och barmhärtig.
Här möter vi en kärlek som rymmer sanningen och en sanning som rymmer kärleken. Först då blir domen rättvis och barmhärtig.
Så låt oss se på oss själva och på
varandra med Jesu ögon och överlåta domen till honom.
För det andra: De onda ska
kastas bort. Kastar verkligen en kärleksfull Gud bort en enda
människa? Jag vill tänka att gränsen mellan den goda fisken och
den dåliga, mellan onda och de rättfärdiga går igenom varje
människa, inte mellan oss. Sjön som näten kastas ut i är i så
fall människans hjärta. Och så såg ju Jesus på Petrus. Ena
stunden kallade han honom Satan, nästa kallades han för salig. Men
det finns en udd i dagens text, ett allvar som återkommer i
evangelierna. Utgångspunkten är att vi har ett val, att vi kan välja att göra oändligt gott och vi kan välja att göra oändligt ont. Ond är den som förleder andra, föraktar Guds vilja,
förför de minsta, förhärdar sitt hjärta och går förbi den som
lider nöd. Detta är oerhört allvarligt i Guds ögon. Och en dag
ska de onda kastas i den brinnande ugnen. Och här finns, mitt i det som verkar definitivt ett hopp. Jesus säger: och där (i ugnen) ska man gråta och skära tänder. Inget om förintelse. Vad är det då för eld som inte förtär? Det undrade Mose också när han såg den brinnande busken. Busken brann men förtärdes inte. När vi gjort illa, gjort ont, kastas vi in i den eld som är Guds kärlek. Iskalla hjärtan tinas upp, förnekande sinnen blir upplysta, hatiska människor träffas av kärlekens
genomborrande blick, precis som Petrus när han förnekat Jesus och Jesus vände sig om och såg på Petrus - vad hände? Jo, Petrus gick ut och grät bittert! När vi blir genomskådade och genomlysta kommer gråten, insikten, ångern och Gud låter oss gråta tills han all gråt är slut och då torkar han varsamt tårarna från våra kinder, öppnar sin famn, också för den störste förbrytaren, och säger: Välkommen hem mitt barn!
För Gud vill att alla människor ska
räddas.
Som vår värld ser ut idag behövs det många renande brasor, också i mitt liv, i vår församling, i vårt samhälle, på migrationsverket, i regeringen, på våra arbetsplatser. Herre förbarma dig! Genomlys vårt mörker!
Som vår värld ser ut idag behövs det många renande brasor, också i mitt liv, i vår församling, i vårt samhälle, på migrationsverket, i regeringen, på våra arbetsplatser. Herre förbarma dig! Genomlys vårt mörker!
För det tredje: Mötet
Domsöndagen
handlar om Kristi återkomst. Om Mötet med Kristus. I psalm 313 står
det: Ej såsom man råkar enfrämling på gatan, nej såsom man
ser på en vän, en vän man har drömt om i nätter och dagar och
äntligen finner igen.
Redan nu kan vi
förbereda oss för den dagen. Vi kan öva oss i att känna igen
Kristus. I nattvardens: för dig utgiven, för dig utgjutet. I
medmänniskan, särskilt i dem som lider nöd. Överallt där kärlek
och barmhärtighet bor, där bor Jesus. Också i våra hjärtan.
Låt oss be: Herre
Jesus Kristus som möter oss redan här i dem som hungrar och lider
nöd, och som skall möta oss som vår Frälsare och Konung vid
livets och världens slut, till dig ropar vi om barmhärtighet och
nåd idag och alla dagar intill tidens ände. Amen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar