söndag 15 januari 2017

Predikan Andra söndagen efter Trettondagen



Vi är inne i trettondagstiden – epifania. Ordet betyder uppenbarelse, avslöjande. Gud vill visa oss något viktigt! Vad? I Östkyrkan kallas tiden för teofania – Gudsuppenbarelsen. Och det är just det det handlar. Gud uppenbarar sin härlighet för oss i tre steg. Först för de vise männen genom stjärnan som ledde dem till Jesusbarnet. Förra söndagen handlade om Jesu dop och då avslöjar Gud att Jesus är hans son. Himlen öppnades och en duva sänkte sig över Jesus och en röst hördes som sa: Du är min älskade son, du är min utvalde. Idag uppenbarar / visar Gud sin härlighet när Jesus förvandlar vatten till vin vid bröllopet i Kana. Berättelsen i Johannes slutar med orden: Han uppenbarade sin härlighet och hans lärjungar trodde på honom.

Smaka på ordet HÄRLIGHET! Vad smakar det? Ljuvligt, gott, skönt, varmt, stort, vackert! Det smakar Gud, det smakar paradis, det smakar allt det som varje människa längtar efter. Förra lördagen var jag på Severins möbler i Jönköping. Där, av alla ställen på vår jord, fick jag se en skymt av Guds härlighet – i den otroliga kreativitet som möbeltillverkarna och de som ritar möbler uppvisar. Ta en fåtölj, har ni tänkt på hur många tusen varianter det finns på fåtöljer. Ett uttryck för att vi är släkt med skaparen. På söndagkvällen var jag på konsert och jag blev berörd av klangerna, texterna, skönheten av toner, röster och instrument i perfekt samklang.
Johan Olof Wallin skriver i psalm 305:

1. Var är den vän som överallt jag söker.
När dagen gryr, min längtan blott sig öker;
när dagen flyr jag än ej honom finner,
fast hjärtat brinner.
2. Jag ser hans spår varhelst en kraft sig röjer,
en blomma doftar och ett ax sig böjer.
Uti den suck jag drar, den luft jag andas,
hans kärlek blandas.
5. Ack, när så mycket skönt i varje åder
av skapelsen och livet sig förråder,
hur skön då måste själva källan vara,
den evigt klara.
6. O, ljusets, fridens, salighetens källa,
när skall för mig din rena våg uppvälla?
Vem förer mig till dina friska flöden?
Den stilla döden.

Är det så? Är det först när vi dör och kommer hem till Gud som vi får släcka vår törst vid källan? Nej, redan här kan vi få dricka liv i djupa drag. Redan nu kan vi få släcka vår törst. Källan heter Jesus Kristus.

Texten vi fått att brottas med idag är inte lätt. Bakgrunden är att Jesus botat en man som varit sjuk i 38 år. Problemet var att han botade honom på sabbaten – en dag då inget arbete fick utföras. Fariséerna var ursinniga på Jesus för att han brutit mot sabbatsbudet. Men Jesus bryr sig inte. Han tänker fortsätta att göra gott vad de religiösa ledarna än säger. Hur blinda kan vi bli? Tänk om vi är mer upptagna av att göra rätt än att göra gott?
Men Källan – Jesus Kristus frågar inte om den duger, ber inte om applåder, söker inte efter ett godkännande.
Den bara porlar och porlar och porlar med levande, friskt vatten.
Jesus är den härliga källan som bara porlar och porlar och porlar med levande friskt vatten för att släcka törsten, din törst, min törst efter liv och mening!
Jesus kommer med kreativitet till de likgiltiga, med liv till de döda, med förlåtelse till skuldtyngda, med ödmjukhet till de högmodiga, med äkthet till dem som låtsas, med helande till de sårade, med tröst till de sörjande, med ljus till dem som bor i mörkret, med nya sånger till dem som tystnat.
Jesus är källan som porlar med levande friskt vatten, Jesus stavas härlighet, paradis, allt det som vi var skapade till och törstar efter.

Om det finns en källa med rent, friskt vatten, varför öser vi vatten ur usla brunnar, varför nöjer vi oss med det som inte kan släcka vår törst?

Sök det du söker men inte där du söker det. (Augustinus)

Sök i Guds ord, i gudstjänstens gemenskap, i nattvardens enkla måltid, i bönen. Källan finns här och här – i ditt hjärta.
Jesus säger: Är någon törstig, så kom till mig och drick. Den som tror på mig, ur hans inre skall flyta strömmar av levande vatten.

Njut av allt härligt som Gud skapat men sätt inte det skapade framför skaparen.

Vi är inne i epifania, den tid på året då Gud vill visa oss sin härlighet i Jesus Kristus, källan som kan släcka vår törst. 

Inga kommentarer: