Medmänniskan
Matt 5:38-48
18Om
två män tvistar och den ene slår den andre med en sten eller med
knytnäven, inte så att han dör men så att han blir sängliggande,
19då skall den som slog gå fri om den slagne kommer sig och kan gå
ute med käpp; dock skall han ersätta honom för den tid han måste
vara overksam och sörja för att han blir botad. 22Om någon under
ett slagsmål stöter till en havande kvinna så att hon får
missfall men ingen annan skada sker, skall han böta vad kvinnans
make kräver, sedan värdering ägt rum.
23Sker
skada, skall du ge liv för liv, 24öga för öga, tand för tand,
hand för hand, fot för fot, 25bränt för bränt, sår för sår,
skråma för skråma.
Dessa
ord står i Bibeln, i 2 Mos 21:18-23. Det är Mose som undervisar
folket på berget. Sker skada skall du ge liv för liv, öga för
öga, tand för tand...
Är
detta verkligen från Gud? Eller är det den rättsskipning som
tillämpades på den tiden i mellanöstern? År 2250 f Kr fanns en
kung i Babylonien som hette Hammurabi. Han stiftade följande lag:
Om
någon förstör en annans öga, då skall man förstöra hans öga;
om någon sönderslår en annans lem, då skall man på honom
sönderslå hans lem; om någon utslår en annans tänder, då skall
man på honom utslå hans tänder.
Detta
är en vedergällningsrätt, där ont ska lönas med ont. Den
tillämpas fortfarande 4000 år efter Hammurabi, 3000 år efter Mose.
Hur långt har vi kommit? Hela vårt rättsväsende bygger på denna
princip, skillnaden är bara att vi ersatt den fysiska, materiella
hämnden mot den formella – dvs fängelsestraff och dryga
skadestånd.
Mose
undervisar folket på berget. 1000 år senare undervisar den andre
Mose, Jesus, folket på berget och säger: Ni har hört att det blev
sagt: Öga för öga, tand för tand. Men jag säger er: värj er
inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på den högra kinden, så
vänd också den andra mot honom. Jesus är radikal. Han vet att
vedergällning leder till ny vedergällning och en ond cirkel som vi
aldrig kommer ur. Jesus ersätter vedergällningsprincipen med
kärleksprincipen. Och han tillämpar den själv när han hänger på
korset: Fader förlåt dem, de vet inte vad de gör.
Värj
er inte mot det onda! Hur ska vi förstå det? Jesus säger ju inte
att vi ska vara mesiga, ge efter för våld och ondska och bara se
på. Nej, han visar oss på en väg som förändrar mitt hjärta och
kanske hjärtat hos den som slog.
Biskop
Desmond Tutu – han som initierade försoningsprocessen i Sydafrika
för att förhindra hämnd och blodbad, befann sig vid ett tillfälle
på en flygplats. En stor vit man går fram till biskopen och knuffar
bryskt omkull honom, upprörd över biskopens motstånd mot
apartheid. Från golvet hörs biskopen säga: Gud välsigne dig min
son.
Mannen
rusar ännu argare därifrån. Men orden tränger in i hans hjärta,
orden om välsignelsen. De lämnar honom inte, de gnager sig sakta in
i hans hårda sinne och leder så småningom till en omvändelse.
Mannen som hatat svarta och försvarat rasåtskillnaden och de vitas
privilegier byter sida och berättar flera år senare vad biskopens
välsignelse gjorde med honom.
Att
vända andra kinden till, att älska sina fiender och be för dem som
gör ont, det är att välja en annan väg, livets väg, kärlekens
väg, den fullkomliga vägen.
Ensam
är det svårt, men tillsammans kan vi försöka. Tillsammans med
Jesus Kristus, med Hjälparen, den heliga anden, med varandras stöd
och förböner.
Bara
så bevarar vi vår mänsklighet, vår medmänsklighet.
Om
en dryg vecka kommer vi släppa en bok fylld av berättelser från
Aneby: Alla skrattar och gråter på samma språk, heter den. Där
berättar Hilma Enell hur hela hennes synsätt förändrades när hon
mötte människorna; barnen, kvinnorna, männen, skrattade med dem,
lekte, grät. Från att ha varit skeptisk mot invandrare och
flyktingar och sett dem som ett problem blev hennes hjärta
förvandlat. Biskop Martin skriver i förordet: ”Det
vi gör genom våra handlingar påverkar hela vårt värdesystem,
som i sin tur påverkar framtidens handlingar.”
Medmänsklighet
är inte något som de naiva människorna sysslar med. Det är en
kraft som kan förändra människors hjärtan och hela världen.
Mänsklighetens överlevnad hänger på om vi förmår vara
medmänskliga, älska, förlåta, välsigna. Men medmänsklighet är
inget man lär sig en gång för alla, det är färskvara, något vi
behöver öva oss i varje dag och uppmuntra varandra till.
Hade
den förste Mose rätt? Måste vi straffa i vissa lägen? Jag vet
inte. Men jag vet att den andre Mose, Jesus Kristus, har visat oss
den goda vägen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar