söndag 14 augusti 2016

Predikan 12:e söndagen efter Trefaldighet


Friheten i Kristus

Läs Luk 13:10-17 först!

För några år sedan visades en dokumentär i Sveriges Television om några systrar som blivit kvar på gården och brukat den till sin ålderdom.
Filmen hette Kokvinnorna. En av kvinnorna var krokryggig. Så föreställer jag mig att kvinnan i synagogan såg ut.
Dubbelvikt. Vad hade drabbat henne? Vad hade böjt henne ner? Vad tyngde henne så att hon inte kunde räta på sig?
Hur ter sig tillvaron för en sådan människa? En människa med lyte ser väcker reaktioner, omgivningen tittar på henne men ser henne inte, möter aldrig hennes blick. Hon ser marken men inte himlen. Hon tar plats men blir samtidigt osynliggjord.
Hon fanns i synagogan. Förmodligen gick hon dit varje lördag, till Guds hus, till bönens hus i hopp om att bli upprättad. I 18 år hade hon viskat, väntat, bett och ropat till Gud och människor om hjälp men ingen hade hört henne. I 18 år hade hon vänt hemåt lika krokryggig som hon kom till gudstjänsten. Och när vi hör synagogföreståndarens kommentar kan vi ana att bördan kanske blivit större för varje besök.

Du och jag är som kvinnan. Tyngda av livet kommer vi bärande på våra bördor till gudstjänsten. Kroppen är kanske rak men hur ser våra själar ut? Livet sätter spår. Bördorna kan ibland bli så tunga så att vi kroknar – av sorg, av skuld, av olösta konflikter, av besvikelser, av hårda ord och vassa blickar. Bara du vet vad din börda bär för namn. Gud vet hur länge du burit på din hemliga börda. Hur många gånger har vi gått till kyrkan i hopp om att få något som lyfter av bördan, som upprättar och befriar? I stället har vi fått nya bördor i form av ”borden” lagda på oss. Du borde be mer, vara mer hängiven, mer överlåten, mer tacksam. Så går vi hem och gråter.
Många gudstjänster innehåller mer uppfordran än upprättelse. Mer ambition än absolution. Den kristna tron är inte en börda att bära, det är en relation till Kristus som befriar och bär.

Denna dag är annorlunda. Jesus är där. Han ser kvinnan, kallar på henne, befriar henne och lägger sina händer på henne, berör henne på djupet så att hon kan räta på sig och prisa Gud.
I våras var jag med om samma sak. Jag var i Linköpings domkyrka. Jag var tyngd av ansvar och bekymmer. Under gudstjänsten inbjöds den som ville att få förbön vid Golgotastationen. Jag fick böja knä, säga vad jag önskade förbön för och så kände jag varsamma händer röra vid mitt huvud och efter en enkel bön reste jag mig. Befriad, upprättad och med nytt mod lämnade jag kyrkan.

Jag tror på förbönens makt. Enkelt, med få ord kan vi få lämna allt åt Gud.
I Matteus 11:28-30 säger Jesus: Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor, jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig , som har ett milt och ödmjukt hjärta så skall ni finna vila för er själ.Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt.
Så är vi på livets åker, sida vid sida med Jesus, sammanokade med honom. Vi är inte lovade ett liv utan det som tynger men tillsammans med Jesus blir bördan lättare, det finns en vila i mödan, en glädje i det svåra för vi är inte ensamma.

Den bördas tyngd som gör ryggen rak, du skördarnas Herre mig giv. Psalm 183:2

Jesus ser kvinnan, befriar och berör. Tänk så mänga som är krokryggiga, tyngda – ofta bakom en tillgjord fasad. Också barn och ungdomar! Som lemmar i Kristi kropp får vi göra som Jesus, se, befria och beröra våra medmänniskor.


Tilläggas bör att kroppsligt lyte inte måsta betyda att vi är själsligt eller andligt ”krokryggiga”.Man kan kroppsligt handikappad och samtidigt frisk inuti. Och tvärtom. Man kan också vara kroppsligt frisk och ändå inte må bra.  

Inga kommentarer: