Bönen
Jag vill börja med att ta av mig
skorna, för marken där jag står är helig. Bönens mark. När vi
talar om bönen rör vi vid det innersta i våra liv och vår tro. Vi
rör vid innerlighet, tacksamhet, kramp och kamp. Vi rör oss i
hjärtats hemliga och heliga rum. Därför tar jag av mig skorna. För
här behövs varsamhet.
Lärjungarna märker att Jesus ber, i
synagogan på sabbaten, när han ska dela brödet, när han är
trött, när han är tacksam. Jesus har något som de saknar och
därför säger de: Herre, lär oss att be.
Det är något av det klokaste de sagt
och något för oss alla att ta efter. Vare sig vi bett i 7 dagar, 7
år eller 70 år så får vi med lärjungarna säga: Herre, lär oss
att be.
Den som lär sig att be har tillgång
till en en kraft, en tröst, en vila som ingen annan har.
Ringaste barn som beder. Lever
oändligt tryggt. Mäktar långt mer än hjälten, som starkaste
fästen byggt. Måtte vi aldrig glömma, var vi i världen går. Att
till Guds eget hjärta, den bedjandes suckar når.
(Psalm 212:3)
Jesus lär oss be
Vår Fader. En bön som det tar ett helt liv att stava på, utforska,
upptäcka. En bön som börjar och slutar i Gud, precis som
Frälsarkransen. En bön som är inkluderande, Vår Fader. Ge
oss, Förlåt oss, Utsätt oss inte. Den är på
en och samma gång den enskildes bön och en förbön. Läs gärna
Luthers förklaringar till Herrens bön i lilla katekesen.
Sen kommer något
svårt. Jesus uppmanar oss att vara påträngande, jobbiga, tjatiga,
liksom inte ge upp när vi verkligen vill påkalla Guds
uppmärksamhet. Be, sök, bulta.
Är det nödvändigt?
Jesus säger ju på ett annat ställe att Gud vet vad vi behöver
innan vi har bett. Kanske kan föräldra - barn relationen hjälpa
oss förstå. Vi är barn som ber till vår Fader. En förälder vet
ju vad barnet behöver men hur skulle det bli om barnet inget säger,
aldrig ber om något, aldrig uttrycker en egen vilja, bara får
allting serverat av en förekommande förälder? Det är ju samvaron
som ger livet mening, samtalet, tankeutbytet, dialogen som fördjupar
relationen. Därför ska vi be, därför ska vi sucka, fråga, ropa,
tacka, viska, anklaga, vila i tystnaden för att sedan på nytt be –
med egna eller andras ord. Med Psaltarens mustiga språk och med
tystnadens.
Vad svarar Gud? Han
svarar med att ge oss helig ande. Sig själv, sin närvaro.
Hjälparen, tröstaren, vägvisaren.
Att bedja är ej endast att begära.
Att själviskt ropa, giv mig Herre
giv.
Att bedja är att komma Gud så nära
att han blir livet i vårt eget liv.
(Psalm 213:1)
Helig ande är
svaret. Hjälparen som vittnar med vår ande att vi är Guds barn.
Som förklarar vem Gud är och vad Gud vill. Som manar gott för oss
och ber för oss när vi inte hittar orden eller vet vad vi ska be
om. En närvaro som bultar i djupet av våra hjärtan och lär oss
att stava på orden:
Hör vår bön,
svara oss i din
kärlek,
handla med oss
efter din vilja.
Dessa ord löser
upp den kamp och kramp som vi lätt hamnar i när bönesvaret
uteblir.
Till sist. Det är
svårt att be på egen hand. Vi är svaga, bräckliga. Det finns
hjälp. Det finns bönenätverk. Jag är med i ett. Jag känner några
med de flesta vet jag inget om. Vi möts två gånger om dagen i en
gemensam morgon- och aftonbön, en osynlig bönegemenskap som hjälper
mig att be.
När vi talar om
bön befinner vi oss på helig mark.
2 kommentarer:
Tack för visa ord. I sanning med andens närvaro
bönen är som bröd som man får för intet en ljuvlig påminnelse då vi får svar
inom oss.
Så jag vill tillbedja dig alltid o Kristus
Skicka en kommentar