söndag 10 april 2016

Predikan 3:e söndagen i Påsktiden


Den gode herden
Joh 10:11-16

Får jag presentera två herdar: Lasse och Inger Källner. De har sju tackor och de första lammen föddes på påskdagens morgon. I natt föddes två till och nu finns det sammanlagt nio lamm. Här är ett av dem.
Och dagens predikan riktar jag särskilt till dig som är det svarta fåret i familjen eller i klassen eller på jobbet.

Idag handlar det om den gode herden. För att vi ska förstå innebörden kan vi kanske byta ut ordet herde mot ledare. Vem är ledare? Chefer, lärare, föräldrar, körledare, lagledare inom idrotten, präster, arbetsledare, politiker: alla som har ett ansvar som påverkar andra människor är ledare.

Vad kännetecknar en god herde / en god ledare?

Den gode herden ger sitt liv för fåren. Jesus säger dessa ord två gånger. Finns det någon herde som skulle ge sitt liv för sina får? Knappast! Likadant med liknelsen om det förlorade fåret. Där står det att om herden har 100 får och tappar bort ett lämnar han de 99 i öknen för att söka efter det förlorade. Ingen normalt funtad herde skulle göra så. De flesta skulle säga: Lite svinn får man räkna med. Men inte Jesus: Han söker tills han finner. Han ger sitt liv för fåren. Alltså har vi med en mycket ovanlig herde att göra. Vem har vi att göra med? Vems röst är det som hörs i dessa ord? Nyckeln finns i orden ”Jag är”. Ego eimi. När Jesus använder den förstärkta formen av verbet är och säger: Jag är JAG ÄR, då förstår alla att det är Gud själv som talar.
O vilken kärlek, underbar sann.
Aldrig har någon älskat som han.
Frälst genom honom, lycklig och fri
Vill jag hans egen evigt nu bli.

Vad kännetecknar den gode herden? Han kommer inte från ett bemanningsföretag! Han är inte inhyrd. Han är kanske duktig men han är där för att tjäna pengar och skulle det krisa så sticker han. Sådan är inte den gode herden.

Hur är en god herde / ledare?

Jag känner mina får och de känner mig. I ordet ”känner” finns en djup omsorg, en stolthet, en samhörighet – ja inget mindre än kärlek. Det handlar om en passion, en hängivenhet. Man ställer upp, man bryr sig. När Jesus ska likna den starka relationen mellan herden och fåren vid något hittar ingen annan jämförelse än den mellan Fadern och sonen. Vad vet vi om den relationen? Jo att Fadern älskar sonen och sonen älskar Fadern. De är ett.
Så djupt älskar Gud dig. Så djup är Jesu kärlek. Är du normal, skötsam och hederlig! Jesus älskar dig! Känner du dig misslyckad? Ful? Konstig? Dum? Utanför? Jesus älskar dig! Har du gjort något riktigt dumt? Jesus älskar dig! Guds kärlek är större än alla våra knepigheter och dumheter. Ja, känner jag den gode herden rätt så vet jag att ju tokigare det har blivit, desto mer älskar han.

För han ger sitt liv för fåren. Också idag: För dig utgiven. För dig utgjutet. Det är på riktigt. Det är blodigt allvar. Sådan är vår herde.



Inga kommentarer: