lördag 2 november 2019

Predikan minnesgudstjänsten




Ni är jordens salt. Ni är världens ljus. Är det möjligt? Vad menade Jesus?
Det var 1994. Jag och en sjuksköterska på Vc hade inbjudit till sorgegrupp. Vi satt i ett rum på Vårdcentralen. Vi hade dukat upp lite fika och tänt ett ljus. Det kom tre personer, två män och en kvinna. De var alla i 40-årsåldern. Mitt i livet hade de mist sin livskamrat.
Kanske var det vid andra eller tredje träffen. Jag glömmer det aldrig. En av männen sa att det var så skönt att komma till gruppen, ”för ni förstår vad jag går igenom. Det gör ingen annan. Det känns så skönt, här kan jag säga som det är. Här kan vi gråta och skratta tillsammans. Gruppen har blivit en livlina för mig, Det har på något sätt blivit ljusare, det är lite lättare att leva. Och vet ni, nu vågar jag gå fram till andra som har det svårt, jag är inte längre rädd för att de ska börja gråta eller för vad jag ska säga.”

Ni är jordens salt. Ni är världens ljus.

Tomas Tranströmer skriver i en av sina dikter att det är så mycket vi måste lita på för att kunna leva våra liv utan att sjunka genom jorden. ”Som när ljuset slocknar i trappan och handen följer – med förtroende – den blinda ledstången och hittar i mörkret.”
Tomas Sjödin skriver i boken Lita på att det ljusnar: ”Det är här vi kommer in, vi som har varit där och liksom provgått en liknande mörkersträcka. Det enda vi har att ge är vår erfarenhet. Med den kan vi bli varandras ledstänger, ett vikarierande hopp för den som just då ingen ljusning ser. Det är då vi får viska till varandra: Vi får lita på att det kommer att ljusna.”

Ni är jordens salt. Ni är världens ljus.


Inga kommentarer: