söndag 4 augusti 2019

Predikan Kristi förklaringsdag



Jesus förhärligad


Härlighet. Vilket härligt ord. Tänk efter: Har du upplevt något riktigt härligt i sommar.

Delande….

Tre ord på H
Härlighet
Vi skapades alla till härlighet, till att leva av och leva i den härlighet som kännetecknar Guds väsen. Gud är obeskrivlig, det finns inga ord som räcker för att beskriva Guds väsen, Guds kärlek. Men vi gör ibland tappra försök och då är ordet HÄRLIGHET ett ord som kommer till oss. Denna härlighet som Gud skapade oss att leva i och leva av och utstråla förlorade vi i syndafallet. Paulus skriver i Romarbrevet 3:23: Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud. Ljuset i våra ansikten slocknade när vi satte oss upp mot Gud. Vad gör det med oss att förlora härligheten, ljuset, den djupa gemenskapen med Gud? Vi söker, längtar, griper efter allt som är härligt. Och ibland händer det att vi får se en skymt av paradiset, att vi får smaka det himmelska här på jorden. Ett musikstycke, en naturupplevelse, ett möte med en vän, en fantastisk måltid, en berörande gudstjänst. Men det finns mer, vi är inte framme än, inte hemma. Johan Olof Wallin skrev för 200 år sedan i psalm 305:

Var är den vän som överallt jag söker? När dagen gryr min längtan blott sig öker, när dagen flyr jag än ej honom finner, fast hjärtat brinner.
Jag ser hans spår varhelst en kraft sig röjer, en blomma doftar och ett ax sig böjer. Uti den suck jag drar, den luft jag andas, hans kärlek blandas.
Hela vägen
I den ortodoxa kyrkan firas Kristi förklaringsdag på tisdag den 6/8. För 74 år sedan, den 6/8 1945 fälldes den första atombomben över Hiroshima. Himmel och helvete på samma dag.
Den vän som Wallin söker är Jesus. Vad kännetecknar en riktig vän? Att den personen går vid vår sida hela vägen. En sann vän är någon som jag kan dela det himmelska med, som förstår fast orden inte räcker. En sann vän är någon som följer mig ned från det höga och himmelska ner i vardagen. En sann vän följer mig också ner i det svarta och svåra, överger mig aldrig.
Jag vet inte om sådan vänskap finns bland oss människor, men jag vet att Jesus är den vännen. Han är inte bara med i allt, han har dött i mitt ställe, försonat jorden med himlen och öppnat porten till paradiset för alla människor. Jesus har genom sin död på korset liksom tänt ljuset i våra hjärtan och våra ögon, det ljus som man kan se i deras ansikten som känner sig älskade.

Här och nu
Här och nu och varje gång vi firar mässa kan vi få vara med om det Petrus, Jakob och Johannes fick uppleva. Vi är här för att Jesus lett oss hit. Här kan våra ögon sakta vänja sig vid det himmelska ljuset, här får vi ta emot förlåtelsen, läsa texterna och liksom höra hur de olika bibliska personerna talar till oss och med varandra. Här får vi lyssna till Jesus och tala med honom i bönen. Här får vi se hur slöjan lyfts av och hur Kristus blir synlig i brödet och vinet. Men vi har inte kommit hit för att stanna här, hur härligt det än kan vara ibland. När stunden på berget är över får vi följa Jesus ut i veckan som kommer och kanske kommer någon se att det strålar om oss fast vi inte märker det själva.


Inga kommentarer: