måndag 31 december 2018

Tankar vid ekumenisk nyårsbön



Luk 13:5-8

Jag vill säga något om trädet, något om frukten och något om trädgårdsmästaren.

I början av sommaren planterade jag ett äppelträd i min trädgård. Jag grävde djupt, la i mycket matjord, vattnade och satte ner trädet. Så kom torkan och jag vattnade. Lasse Wessman hjälpte mig binda upp det och jag fortsatte vattna. Till min stora glädje upptäckte jag en dag att det skjutit nya skott. Nu vilar det för att snart växa igen och kanske så småningom bära god frukt. För skulle det hända att det bara växte och blommade men inte bar frukt skulle jag bli bekymrad och besviken.

Trädet är du och jag, vi tillsammans, planterade här av Gud för att rota oss, växa och vila, blomma och bära frukt.
Frukterna som Gud söker är Andens nio frukter: Kärlek, glädje frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning.
Det är Gud som söker efter frukten för att Gud vet att den behövs här på jorden. Det finns en hunger efter kärlek, efter sann glädje, efter frid. Har vi burit frukt under det gångna året? Kommer vi bära frukt det kommande. Bara Gud vet och kanske de människor vi får möta. Och det är viktigt. Vi ska inte fokusera på vad vi åstadkommer, vi ska inte stirra oss blinda på resultatet, vi ska inte eftersträva avkastning och tillväxt.

Vår uppgift är att överlämna oss i trädgårdsmästarens vård. Jesus ser oss. Jesus ber för oss. Jesus vill gräva och gödsla, vårda och vattna. Vår uppgift är att stå stilla, rotade i hans kärlek, omslutna av hans ljus och låta mästaren beskära och ansa. Tids nog kommer frukten och vi kommer knappt märka det. Marknadskrafterna stressar oss med sitt nyttotänkande, man ska vara aktiv, produktiv, ha fullt upp. Jesus inbjuder oss till ett nådestänkande som går ut på att vila har sin tid, växa har sin tid, bära frukt har sin tid, för han ser oss, han ber för oss och han vet vad vi behöver för vila, växa och bära god frukt.

I somras planterade jag ett äppelträd. Det är en ny sort som heter Gratia. Gratia betyder nåd.

JESUS, VI BEHÖVER DIG

  1. Jesus, vi behöver dig för att leva,
    orka bära bördan som vi fått.
    I vår livsväv finns en synlig reva.
    Allting är på både ont och gott

  1. Jesus, vi behöver dig för att kämpa.
    Alla goda krafter nu behövs.
    Hoten är så många, allting trampas
    ned i smutsen. Hjälp oss, ropet hör!

  1. Jesus, vi behöver dig för att tåla
    andras fel och egen sårbarhet.
    Lär oss ödmjukheten att förlåta.
    I vår svaghet finns en hemlighet.

  1. Jesus, vi behöver dig för att älska,
    söka enhet, stärka det som gror.
    Låta kärlek övervinna rädsla.
    Dela bröd och vin som syster, bror.

  1. Jesus, vi behöver dig för att leva, 
    vandra steg för steg mot livets mål.
    Dopets löfte ger oss mod att sträva.
    Du slår följe, nära oss du går.

(Text Peter Andreasson)

Inga kommentarer: