söndag 28 februari 2016

Predikan 3 söndagen i fastan


Kampen mot ondskan

I torsdags var några av oss i konserthuset och lyssnade till Majgull Axelssons berättelse om sin bok: Jag heter inte Miriam. Det var oerhört bra. Det berörde. Varför? För att hennes bok handlar om kampen mellan det onda och det goda. Om kampen mellan diktatur och demokrati, om hämnd och förlåtelse, om utrotning och nytt hopp. Om människans förmåga att förvandla jorden till helvete och om hennes förmåga att förvandla jorden till ett stycke himmel. Det handlade om dom men också om oss. Om varje människas val att göra ont eller göra gott, att bli en djävul eller en avbild av Gud. Hennes bok berättar om det godas seger och så är det. Det finns mycket som är ont och gör ont men det goda segrar hela tiden.
Djävul kommer från ordet diabolos och betyder kasta isär, splittra, trasa sönder. Motsatsen är symbolon, symbol, kasta samman, göra helt, samla ihop. Idag har jag ställt fram kyrkans och mänsklighetens viktigaste symbol, ett krucifix. Jesus på korset som genom sitt lidande och sin död
bryter ner alla slags skiljemurar och älskar oss tillbaka till Gud, till vår djupaste bestämmelse. Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Här är inte ensamkommande afghaner eller anebybor, muslimer eller kristna, flyktingar eller ursvenskar – alla är vi ett i Kristus.
Vad är viktigt i kampen mot det onda? Först och främst att vi söker oss samman. Att vi släpper vårt individualistiska tänkande och går samman i församlingar, föreningar, amnestygrupper och politiska partier, tillsammans söker vägar för att göra världen till en bättre plats att bo på. Att lägga ansvaret för att leda i en människas händer är vådligt. Att följa en sektledare eller en diktator leder alltid fel. Därför skriver Paulus till församlingen, till ett vi, en gemenskap av människor, lemmar i en kropp som i varje ny tid ska tolka sitt uppdrag att kämpa mot det onda och för det goda.
Och i den kampen är fem ord på s viktiga.

Vi ska sjunga, ofta och mycket – det finns en oerhörd kraft i sången, den ger tröst, styrka, gemenskap, frid och när vi sjunger till Guds ära då bävar det onda. Tänk på slavarna i Amerika eller på den sjungande revolutionen i de baltiska staterna – de sjöng så att järnridån föll.

Vi ska sörja, vi ska gråta över egna och andras synder, över mänsklighetens felsteg. Vi ska sörja och reagera över orättvisor och övergrepp, vi ska ropa till Gud om förbarmande, vi ska be, inte bara för oss själva och våra närmaste utan för hela världen och inte minst för dem som skadar och förstör. När vi ber bönen: Förlåt oss våra skulder så inkluderar vi hela mänskligheten.

Vi ska, med kvinnan som lidit av blödningar i tolv år, söka Kristus, tränga oss fram. Nöden söker alltid nåden. Läs Bibeln, lär känna Jesus – enskilt men ännu hellre i grupp.

Vi ska säga vad vi ser. Kvinnan med blödningar hade varit hos många läkare och fått utstå mycket, det hade kostat henne allt hon ägde men ingenting hade hjälpt, snarare hade hon blivit sämre. Hon hade kunnat ge upp men hon gör ett sista försök. Varför? För att någon har berättat för henne om Jesus. ”Det har kostat mig allt och det hjälpte inte”. Idag finns det många som kan säga så. Som har betalat människosmugglare allt de hade för att slippa lida under krig och förtryck. Kanske kommer de hit för att få börja om, för att få leva i frid och fred och få en framtid. Någon har sagt vad de sett....

Till sist: Ett av de bästa sätten att kämpa mot det onda är att sy.

Och idag tänker jag särskilt på Bredestad kyrkliga syförening som under 84 år samlats och sytt ihop pengar som gjort skillnad i Aneby och i världen. Varenda stygn har sytts med målet att bygga en kyrka, ni har troget verkat för att fler skulle få höra om Guds kärlek och nåd, för att förändra livsvillkoren för miljoner människor i andra delar av världen.  

Inga kommentarer: