Vägen till korset
Psalmer
443
38b
738
44
Häromkvällen var gemenskapsgruppen
samlad hemma hos mig. Vi kom att tala om Tomas Sjödin. Om vad det är
i hans författarskap och berättelser som slår an, tröstar,
hjälper, upprättar så många. Vi kom överens om att det är att
han säger som det är, han dömer inte. Hans texter gör det lättare
att andas, att vara människa. Han är en barmhärtighetens apostel.
Innan vi skiljdes åt sjöng vi en ny
sång.
Vänd dig till mig, var barmhärtig.
Vänd dig till mig, hör min bön 2 ggr
Var barmhärtig, var barmhärtig,
Vänd dig till mig, hör min min bön.
2 ggr.
Är det inte detta vi längtar efter:
Att någon ska se mig och älska mig på ett sådant sätt så jag i
min tur kan se och älska? Att någon ska möta mig med
barmhärtighet, ge mig mod att vara människa, en barmhärtig
människa?
Det som händer i dagens text är just
detta!
Här tycks allt mänskligt få plats.
Syskonens gästfrihet, Martas omsorg, miraklet med Lasaros, Marias
intima beröring av Jesus, doften som fyller hela huset, slöseriet,
Judas reaktion och falskhet: han var en tjuv, försvaret av den som
är ifrågasatt, judarnas nakna nyfikenhet. De kom dit för att glo.
Översteprästernas svartsjuka mordiska planer. Den spontana
manifestationen och hyllningen av Jesus. Åsnan. Lärjungarnas dåliga
fattningsförmåga.
Allt får plats och Alla får plats!
Det är mustigt, oredigerat och sant. Det är som det är och tycks
vara helt OK! Min vision för kyrkan är att det ska vara ett rum för
hela livet. Jesus gör det jag inte klarar av. Runt honom finns det
rum för alla, utan kommentarer, fördömanden, tillrättavisning.
Där finns en barmhärtighet som berör. Ett svar på vår bön: Vänd
dig till mig!
Där barmhärtighet och kärlek är
där är också Gud. Där är också
Gud.
Ju mer jag tänker på det desto mer
övertygad blir jag: Maria, Martas och Lasaros syster var annorlunda,
kanske handikappad, kanske hade hon Downs syndrom. De handikappade
gömde man undan, Marta hade förmodligen valt att inte bilda familj
för att kunna ta hand om sina syskon. Lasaros verkar ha haft en
bräcklig hälsa och Maria var annorlunda, hängiven i allt hon gör,
som ett barn!
Maria gör det ingen annan skulle göra.
Tar en hel flaska, trehundra gram nardusbalsam och häller ut
alltsammans över Jesu fötter. Dyrbar var den, värd 300 denarer,
trehundra dagslöner, nästan en årslön. Hon smörjer hans fötter
och torkar dem med sitt hår. Vackert? Stötande vackert! Och doften
fyller hela huset och Jesus måste ha doftat nardusbalsam hela vägen
in till Jerusalem. Får man göra så? Får man älska någon så
djupt, så innerligt? Samtidigt, väcker handlingen en längtan djupt
inom mig. Så vill jag bli älskad.
Alla bär vi på denna längtan, vi som
visar omsorg och ständigt passar upp, vi som är klena i hälsan och
inte orkar mycket, vi som stjäl, som glor, vi som blir svartsjuka,
vi som sjunger.
När Maria smörjer Jesu fötter och
torkar dem med sitt hår är det som om hon med den handlingen, utan
ord, vill berätta för alla människor i alla tider att här, här
finns den person som till sitt väsen är kärlek, som aldrig sätter
sig på höga hästar för att se ned på andra utan nöjer sig med
en åsna för att komma i ögonhöjd med sin omgivning – och som
älskar oss in i döden. Hon hade förstått det som står i psalmen:
Det intet finns som icke vinns av kärlekens som lider. Därför fick
Judas fortsätta att ha hand om kassan.
Jesus är på väg till korset. Hela
hans liv har handlat om ett enda: att i ord och handling berätta om
Guds barmhärtighet.
I nattvarden får vi ta emot Guds
slösande kärlek.För dig utgiven, för dig utgjutet. Slösande
villkorslös kärlek. Vi får ta emot och räcka vidare, öva oss i
barmhärtighetens svåra konst. Vi älskar därför att Gud först
har älskat oss.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar