Tema: Medmänniskan
Text: Matt 7:12
Idag är det val, det viktigaste valet
på länge. Hur vi röstar avgör om vi ska få ett kallare eller
varmare samhälle, ett slutet eller öppet samhälle. Vilken
människosyn vi vill ska genomsyra vårt land? Valet äger rum idag
och varje dag, i varje möte, i blickar, ord, handlingar. Är vi
medmänniskor eller motmänniskor? I år är det 80 år sedan Hitler
tog makten i Tyskland. Talade han inte om Ubermensch? Människan är
förmögen till obeskrivbar ondska och till obeskrivbar godhet.
Medmänniskan. Idag handlar det om dig
och mig. Idag handlar det om vårt beroende av varandra. Och det är
inget lätt ämne. Ett vänligt ord kan göra under. Ett sårande ord
kan krossa en människas hjärta. Kanske är det därför som Bibeln
innehåller så många goda råd och regler där den gyllene regeln
är den mest kända. Allt vad ni vill att människorna ska göra för
er, det ska ni också göra för dem. Vad vill du? Hur vill du bli
bemött? Gör så, lev så, även om ingen annan gör det!
I dagens GT- text möter vi Eved-Melek.
Nubier, alltså invandrare från nuvarande Sudan. Han var den ende
som reagerade på den omänskliga behandlingen av Jeremia. Han talade
med Kungen och fick hans tillåtelse att dra upp Jeremia ur brunnen,
som var tom på vatten men full av lera. Det finns många människor
som befinner sig i brunnen, ensamhetens, sömnlöshetens, ångestens,
missbrukets, utanförskapets brunn. Eved-Melek använde sin
talförmåga, rep och några gamla skjortor för att rädda Jeremia.
Om det vi har bara är som en gammal skjorta, litet, obetydligt,
kanske värdelöst kan det ändå användas för att hjälpa en
medmänniska. Liksom lägga det mellan repet och armhålan så att
det inte gör för ont. Ibland, när jag möter människor som
drabbats av det värsta saknar jag ord. Jag känner mig liten och
maktlös. Men kan jag inget säga kan jag åtminstone lyssna, vara
där, möta blicken, dela smärtan.
Här bjuder jag in Per Hansson i
predikan. Per är enhetschef på socialförvaltningen i kommunen. Han
berättar kort om sina tankar kring den gyllene regeln, sitt arbete,
de många gånger svåra besluten han måste ta utifrån lagar och
förordningar. När jag säger att jag lärt känna honom som en
människa med hjärna och hjärta, ett stort hjärta särskilt för
de mest utsatta och frågar hur han kunnat bevara sitt hjärta från
cynism, kyla och hårdhet svarar han med att berätta om sin farmor
som blev änka med tre barn och det fjärde på väg. Hon fick gå
till fattigvården för att få hjälp och hans pappa blev senare
bortadopterad. Så vänder han sig till mig och säger: Det kunde ha
varit jag. Eller du!
(Så mycket mer
behövde inte sägas. Jag och många med mig var berörda.)
Tillägg:
Allt vad ni vill...det ska
ni. Det är vad lagen och profeterna säger.
Den gyllene regeln är inte ett
samlevnadstips, inte ett råd bland många andra.
I en psalm sjunger vi orden om Gud: Vad
du vill är helighet men du är barmhärtighet. Gud vill att vi ska
älska varandra som Gud älskar oss.
Guds förväntningar på oss är
oerhört högt ställda. Ribban ligger där den ligger, den sänks
inte för att vi ska komma över. Varför? Därför att det endast är
det bästa som är gott nog, för oss och för Gud.
Då är det väl ingen idé att ens
försöka? Jo, vi mår bra av höga förväntningar, vi växer av
det, vi utvecklas, mognar så länge det finns något som fångar upp
oss när vi misslyckas. Något eller någon. Vad du vill är
helighet, men du är barmhärtighet. I Jesus Kristus möter vi Guds
barmhärtighet. Hans namn är Immanuel – Gud med oss. Han har
uppfyllt lagens alla krav för oss. Han är vår försonare och
förebild, vår medvandrare. När vi hör orden för dig utgiven,
för dig utgjutet får vi mod att resa oss, se varandra, vara
medmänniskor, gå ut och liksom söka efter honom. För han möter
oss i varje medmänniska. I flyktingen, i grannen, i den som jag
trivs med, i den som jag tycker är besvärlig. Allt för att vi ska
få möjligheter att öva oss i medmänsklighet. Så låt oss inte
välja bort de besvärliga människorna. I deras ansikte kan vi ana
Jesu ansikte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar