söndag 9 februari 2014

Femte söndgen efter 13 dagen 9/2 2014 Tema: Sådd och skörd




Kämpa för att komma in genom den trånga porten. Jag säger er: många skall försöka ta sig in men inte lyckas.
Jesus, varför säger du så? Jag vill inte predika idag om det är sant att vi måste kämpa oss in i Guds rike, för jag tror inte på en Gud som premierar vassa armbågar, som drar till sig strebers, som fostrar andliga atleter. Är det så, då vill jag inte vara med.

Det finns en psalm i psalmboken, nr 265 som tar fasta på Jesu ord. Inger hinner fram till den eviga ron, som sig ej eldigt framtränger.
Den är skriven av Lars Linderot, präst i Göteborg och Tölö i slutet av 1700-talet, väckelsepredikant.
Vet ni, jag älskar väldigt många psalmer men den här – förlåt mig att jag säger det – men den är avskyvärd.

Har Lars Linderot förstått Jesu ord rätt så vill jag inte vara med längre.
När jag var ung sjöng jag psalmen med glädje. Jag utmanades av Jesu ord om att kämpa och jag kämpade, jag gick i kyrkan, sjöng i kör, var ledare i scouterna, deltog i läger, läste bibeln varje morgon – och jag ansåg mig vara en bättre människa än mina jämnåriga. Jag var kristen, frälst, jag drack inte, jag svor inte, jag hade inte sex med någon flicka för man skulle vänta tills man gift sig. Jag var i många stycken exemplarisk, inte bara nära porten, jag ansåg att jag kommit in och där satt jag och lät mina fördomar om mina icke-kristna kamrater frodas.

Vet ni vad som är skillnaden mellan en ängel och en människa? Skuggan. Gud visade mig, bit för bit, steg för steg min skugga, min brustenhet, mitt högmod, min oförmåga att älska mina medmänniskor. Han visade mig att jag inte var ett dugg bättre än någon annan. Våra försök att på egen hand uppfylla lagen driver oss till bristningsgränsen och när allt går sönder, när det som är fördolt i människan blir uppenbart, när vi hör tuppen gala och går ut och gråter bittert, då finns det bara ett alternativ kvar: Älskar du mig Peter. Ja, Herre, du vet allt, du vet att jag har dig kär. Eller med psalmens ord: Om jag strävar aldrig så, räcker ej min kraft ändå till att lyda helt din lag, om jag gråter natt och dag, står dock syndens fläckar kvar. Blott i dig jag frälsning har. 230

Under över alla under, allt förlät han mig en gång. Om hans underbara godhet, glad jag sjunger nu min sång. Han har öppnat pärleporten, så att jag kan komma in, genom blodet har han frälst mig och bevarat mig som sin. 235

De sista ska bli de första och de första ska bli de sista. Vilka är de sista idag, de minsta? Vilka kommer från öst och väst, norr och söder? Är det inte EU-migranterna, de romska tiggarna? Är det inte flyktingarna från Syrien, Afganistan, Somalia? Är det inte de utförsäkrade, förtvivlade, ensamma, dem som ingen frågar efter eller vill vara med?
Dom som i världens ögon ingenting är, dom utväljer Gud – alltid! För när vi ser dom i ögonen ser vi Kristus.

Att äta och dricka med Jesus och lyssna till hans undervisning – dvs gå i kyrkan, lyssna till predikan, ta emot nattvarden duger inte. Allt prövas emot hur vi är mot de sista, de minsta, de hungriga, de nakna, de sjuka – djupast sett – hur väl vi känner oss själva för vi hör,om sanningen ska fram till de sista, de minsta, de av Guds nåd helt beroende.

Kämpa, låt lagen och kraven driva dig tills du inte orkar längre, tills fasaden brister, skuggan blir synlig, tills du naken ber om nåd. Vänd dig om, tagga ner, öppna dina ögon och du kommer att upptäcka att du är i gott sällskap av många som liksom du är nakna och tomhänta och beroende av nåden. Slå följe med dem, de sista, de minsta och du kommer upptäcka att den trånga porten kommer vara vidöppen och bordet dukat.

Inga kommentarer: