söndag 6 oktober 2019

Predikan 16 e söndagen efter Trefaldighet


Döden och livet
Mässa med små och stora

Till de vuxna innan klockringningen: I dag är temat Döden och livet. Inte livet och döden. Det var fyra minusgrader hemma hos mig i natt. Utanför köksfönstret står min vackra lönn. Löven har gulnat och i morse började de falla, singla ner mot marken, frostnupna, färdiga. Nu lämnar de grenen så den får vila. Nu lämnar de plats för det nya livet, de nya löven som redan bildas, väntar i mörkret på att det ska bli vår så knoppen får svälla och brista.
Denna dag kallas den lilla eller den andra påskdagen, höstens påskdag och den vill påminna oss om att döden inte är slutet, Jesus har med sin död och uppståndelse brutit udden av döden, öppnat vägen hem, genom död till liv – evigt liv.

Till barnen (och alla andra som vill lyssna)
Titta vad jag hittade i trädgårdslandet häromdagen. Fyra potatisar.
När min dotter Sofia var hemma i somras hittade hon några fula potatisar med groddar i mitt kylskåp. I stället för att slänga dom så satte jag ner dem i jorden.
Vad hände med dom? Dom dog, men samtidigt som dom dog gav dom liv åt en planta med stjälkar och blad och blommor och ….nya potatisar.
Nu ska vi vända blicken upp mot taket. Där, i valvet ser vi ett kors och på korset en människa. Vad heter han?
Jesus.
Jesus dog för att vi skulle få liv. Han lades i graven och vet ni, efter tre dagar blev han levande igen. Han lever och bor i himlen och han är med oss alla dagar.
Han ser oss och älskar oss och ber för oss.
När vi en gång ska dö behöver vi inte vara rädda. För då är Jesus med oss. Han möter oss på andra sidan och säger: Välkommen hem till Gud.

Inga kommentarer: