söndag 2 juli 2017

Predikan 3 e söndagen efter Trefaldighet

Förlorad och återfunnen

Sök och du skall finna. På bästa sändningstid, i fredags mellan 20 och 21 sändes ett program i TV. Journalisten Eric Schult och idéhistorikern Per Johansson samtalade. De satt mitt emot varandra. De talade sakta, eftertänksamt, trevande om bråddjupa ting. De talade om de två världar som vi ständigt rör oss i och rör oss emellan. Den yttre världen och den inre. Den mätbara, yttre världen – bänkar och bord, maskiner och människor, planeter och potatis. Och den inre världen, den dolda, fantasins, drömmarnas, mystikens, de stora berättelsernas värld, den värld där tron och bönen och miraklerna och intuitionen hör hemma. Den yttre beskrivs som Verkligheten. Den inre som något luddigt, personligt, subjektivt och suspekt.
Så säger Eric: Jag kan inte komma ifrån känslan att det är något i samhället, i vår värld, i mänskligheten som är fel.
Vad händer om människan – berusad av sin makt, sin förmåga att skapa, att producera och konsumera glömmer källan, glömmer sitt ursprung, glömmer att vi är skapade till Guds avbild? Vad händer om vi dyrkar gåvorna och glömmer givaren? Vad händer om vi förlorar förmågan att förundras och tacka? Om vi kräver och tar för givet och roffar åt oss – och reduceras till producenter och konsumenter?
Vad händer om vi begär att få ut vårt arv och far långt bort och där lever ett liv i utsvävningar och bär oss åt som svin mot varandra, mot barnen, mot kvinnorna, mot flyktingarna, mot naturen?
Dagens text har alltid tolkats på ett personligt sätt. Du och jag faller för frestelser, syndar och kommer bort från Gud. Men när det är som värst kommer vi till insikt och vänder om, vänder hem och möts av Guds öppna famn och stora kärlek.
När jag lyssnade till samtalet mellan Eric och Per slog det mig att det är vår civilisation texten handlar om, en girig mänsklighet som tar ut allt, inte bara sin del utan också kommande generationers andel av jordens resurser och trots att klimatförändringar talar sitt tydliga språk, trots att vi någonstans djupt inom oss inser att något är väldigt fel så fortsätter vi.
Vi måste besinna oss! I grundtexten står det att sonen kom hem till sig själv. Plötsligt mindes han sin far, sitt hem, kärleken, överflödet, nåden.
Och därigenom fick han insikt om sin synd. ”Jag har syndat.” Där vänder det. När han benämner sitt beteende vid dess rätta namn. Och så börjar han gå hemåt.
Världens ledare måste besinna sig. Vi måste vända om, vända hemåt till Gud. För Gud gråter, Gud grips av medlidande med sin skapelse, Gud väntar och längtar efter oss, som en ömsint mor som vill bära oss i famnen, gunga oss på knäet, trösta oss och ge oss nytt liv. Gud väntar och längtar som en far som älskar sitt barn och känner igen det trots att det magrat och förvandlats till en trashank och springer sitt barn till mötes och omfamnar och kysser det.

Tillståndet i vår vackra värld är allvarligt. Mycket allvarligt. Men det finns hopp för den förlorade sonen, för vår förlorade, sekulariserade mänsklighet. Även när sonen var förlorad, utsvulten, smutsig, tom och trött var han sin faders älskade son. Likheten fanns där, dragen, avbilden och på djupet en insikt om vems son han var.

Därför är jag hoppfull. En dag kommer människor vända tillbaka till Gud, förundras, tacka, tillbe och då kommer våra kyrkor fyllas på nytt av bön och tillbedjan, glädje och fest.












Inga kommentarer: