Förlåtelse
utan gräns
Desmond Tutu, tidigare ärkebiskop i Sydafrika berättar i boken Förlåtelse - den fyrfaldiga vägen till helande för oss och vår värld hur han som barn gång på gång bevittnade hur hans far slog hans mor och hur han som vuxen känt vrede och velat hämnas men nu har kunnat förlåta sin far fast fadern inte längre är i livet.
Han och dottern Mpho som forskar på förlåtelsens möjligheter menar att förlåtelsen befriar oss från vrede och bitterhet och är den enda vägen till helande. De säger också att det inte är lätt att förlåta men det är möjligt, det finns inget hopplöst fall.
I min hand har jag två
nycklar. Bindenyckeln och Lösenyckeln.
Jag
har varit präst i snart 33 år och jag har aldrig använt
Bindenyckeln. Lösenyckeln använder jag i varje gudstjänst när jag
säger: till dig som ber om förlåtelse säger jag på Jesu Kristi
uppdrag, du är förlåten. Och varje gång någon biktar sig så
använder prästen Lösenyckeln.
Är
det något jag missat? Är det något vi missat? Borde vi oftare
binda människor i deras synder?
Förr
gjorde man ju det. När någon brutit mot tio Guds bud och vägrade
göra bättring fick de sitta i stupstocken, inte sällan utanför
kyrkan för att riktigt skämmas, sona sitt brott och förhoppningsvis
bekänna sin synd.
1979,
när jag som ung teologstudent kom till Tanzania för att göra
praktik minns jag en gudstjänst som började med att två kvinnor
kallades fram. De hade blivit gravida utan att vara gifta och nu
skulle de i exkommuniceras, de fick under sin botgöring inte gå
till nattvarden på två månader. Man tillämpade Bindenyckeln, man
ville försäkra sig om att de skulle inse allvaret i sin synd och
ångra sig innan de blev upptagna i den fulla gemenskapen. Men var
fanns männen? Fäderna som inte sällan var ledare i kyrkan. Man kan
säga att Bindenyckeln stänger dörren till nåden. Vilket oerhört
ansvar att lägga i prästers och biskopars händer, för vi är ju
inget annat än bräckliga redskap i Guds hand och tänk om vi tar
fel beslut? Oräkneliga är de tragedier som blivit resultatet av ett
ovist handhavande av Bindenyckeln.
Jag
kan föreställa mig att det finns enstaka situationer där den
skulle kunna användas. Hur många av er som är föräldrar har
använt er av utegångsförbud? Nu räcker det! Nu har jag sagt till
dig tio gånger. Nu får du gå från bordet och vara på ditt rum
resten av dagen..
När
någon handlar destruktivt, förstör och inte tar reson, fast
personen i fråga är fullt frisk, ska man då stänga någon ute
från nåden?
Så
har vi det andra diket. Där förlåtelsen bjuds fritt och för intet
till alla, hela tiden och det är ju inte fel men det blir problem
när man tar för lätt på synden och förlåtelsen. Det kallas för
att synda på nåden. Man bär sig illa åt och tänker, det gör
inget för jag blir ändå förlåten. Det kallas för den billiga
nåden. Men nåden är inte billig, den kostade Jesus livet.
För
att komma rätt tror jag att vi behöver återupptäcka bikten. Det
finns en ordning för den i psalmboken sidan 1753. Det som är bra
med bikten är att den tar synden och förlåtelsen på allvar, den
tar människan på allvar. Man går till bikten med tunga steg och
man går därifrån med lätta steg. Och det gör skillnad att under
tystnadsplikt sätta ord på skulden inför en människa och höra
förlåtelsens ord än att stämma in i den kollektiva
syndabekännelsen och ta emot den kollektiva förlåtelsen.
Det
här med förlåtelse är inte lätt. Ibland är den skada vi
tillfogats så stor så det känns svårt, ja till och med omöjligt
att förlåta. Ibland har vi gjort så illa så att vi när vi blir
förlåtna har svårt att tro det.
I
min hand har jag två nycklar. Bindenyckeln och lösenyckeln. Efter
dagens text frågar Petrus: Hur många gånger ska jag förlåta.
Sju? Nej, säger Jesus, inte sju utan sju gånger sjuttiosju gånger.
Oändligt! Utan gräns. För lika ofta som vi behöver förlåtelse,
lika ofta ska vi förlåta.
Förlåt
oss våra skulder liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till
oss. Förlåtelsen är ett sätt att leva. Det enda möjliga om vi
ska kunna gå vidare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar