Samhällsansvar
I
min hand håller jag en kristusgestalt av ebenholtz. Den fanns i ett enkelt skjul
vid vägen i Tanzania. Det fanns många krucifix, många Jesus där
men min blick fastnade på denna Jesus, en Jesus utan armar. Killen som hade affären
ursäktade sig och började vrida loss armarna från en hel Jesus men
jag hindrade honom. Nej, sa jag. Jag vill ha honom som han är.
Mina
vänner. Vi är Kristi armar i världen. Vi är kallade att öppna
famnen, se och älska våra medmänniskor. Precis som Jesus gjorde.
Jesus
ägnade sig åt två saker under de tre år som han gick omkring:
Dels kallade han lärjungar, han undervisade dem om Guds rike, han
lärde dem att be och han sände dem ut att göra alla folk till
lärjungar. Det är därför vi är här idag, för att lärjungarna
gick ut. Och det ska vi fortsätta med. Vi ska döpa, undervisa, lära
människor att be och hjälpa dem till tro på Jesus Kristus.
Kanske
ägnade Jesus 25% av sin tid åt detta. Merparten av sin tid och sitt
engagemang ägnade han åt att svara an på de rop han hörde, de
behov han såg. När han blickade ut över folkmassan såg han att de
var illa medfarna, lika får utan herde och det står att han greps
av medlidande. I grundtexten används ett ord som är besläktat med
inälvor. Han blev så djupt berörd av nöden så han fick ont i
magen. I stället för att kritisera landstinget och kommunen grep
han in. Han hjälpte så många så han hann inte äta, står det på
ett ställe.
Och
alla fick hjälp, villkorslöst. Det var inte tal om en dold agenda,
jag hjälper dig om du blir min lärjunge. Nej, han frågade bara:
vad vill du att jag ska göra för dig?
Och
det märkliga är att när sjuka blir friska är det ett
Gudsrikestecken. När blinda får sin syn, lama går och förtryckta
befrias då är Guds rike nära. Men det är som om vi tappat bort
denna del. Vi har liksom delat upp människan i kropp, själ och
ande. Kroppen och själen tar samhället hand om och kyrkan tar hand
om anden och det andliga. Det är ett synsätt som leder fel. Svenska
kyrkan har genom alla tider predikat evangelium i ord och handling
för hela människan. Sjukvården och skolväsendet växte fram genom
kyrkans engagemang. När samhället tog över ansvaret, vad hände då
med kyrkans samhällsansvar. Det kollapsade. I stället för att
backa in i ett andligt hörn av tillvaron och be om ursäkt för att
vi finns måste vi kliva ut på torget och berätta att där
barmhärtighet och kärlek bor där är också Gud. Gå in på
Vårdcentralen, besök skolan, ring till gatukontoret, maila till
optikern, sms:a socialchefen och säg: Vet ni att ni är kyrka, att
ni är med utbreder Guds rike när ni tar er an den sjuke, när ni
stöttar eleven med särskilda behov, när ni bygger säkra
cykelvägar, när ni ger skumögda synen tillbaka, när ni tar emot
flyktingen, när ni bidrar till ett gott samhälle?
Jag
växte upp i Etiopien. Mina föräldrar arbetade som missionärer i
Mekane Yesus kyrkan, en ung, växande kyrka. Där slog man fast redan
i början av sjuttiotalet att man inte kan predika för hungriga
människor. Först måste kyrkan hjälpa till att borra brunnar,
bygga kliniker, bygga skolor där barnen får lära sig att läsa,
motverka jorderosionen med terasser, bygga vägar och kvarnar under
veckan och sedan kalla till gudstjänst på söndagen för att
lovsjunga Gud.
Samhällsansvar.
Ansvar betyder att svara an på det rop och de behov som finns i
samhället. Samhälle kommer av hålla samman. Kommun kommer av ordet
communio som betyder gemenskap.
Om
vi lägger örat mot marken – vad hör vi? Vad gör vi? Vilka behov
har människor i Vimmerby kommungemenskap? Hur stavas nöden här?
Vad hindrar idag människor från att vilja höra evangeliet?
Sekten
är samhällets motsats. Sekt hör ihop med ordet sekatör. Det
redskap man använder för att klippa isär. Genom kyrkans hela
historia har människor då och då fått för sig att kristna ska
akta sig för världen, isolera sig så mycket som möjligt. Ja, man
har t o m försökt sig på att skapa en gudsstat, en teokrati för
rena, heliga troende kristna. Precis som IS nu försöker skapa en
teokrati, en muslimsk gudsstat, ett Kalifat där allt orent är
utrensat och endast de rättroende har existensberättigande. Varje
försök att skapa en ren gemenskap har misslyckats. Alla totalitära
stater går förr eller senare under.
Därför
ska vi leva i världen men inte av den. Vi är satta här som ljus
och salt. Vi ska välsigna, inte förbanna. Om än världen går
under i morgon ska vi idag plantera ett äppelträd. Vi ska ge
kejsaren det som tillhör honom och Gud det som tillhör Gud. Vi ska
gladeligen betala skatt, använda vår rösträtt och bidra till ett
gott samhälle för alla. När flyktingboenden bränns ner,
utlandsfödda dödas pga sitt ursprung, när hat och våld hotar
slita sönder samhället, då måste kyrkan höja rösten, då måste
vi som är kristna gå samman med alla goda krafter och göra vad vi
kan för att skapa ett samhälle där alla får plats vilken hudfärg
och tro man än har. Eller som Jeremia säger: Gör allt för att
staden ska blomstra och be till Herren för den. Ty dess välgång är
er välgång.
I
min hand håller jag en armlös Kristus. När vi döptes blev vi
lemmar i Kristi kropp - hans armar, hans händer, hans ögon, hans
hjärta. Var och en med sina gåvor, sin skicklighet. Vi är kallade
att stå sida vid sida med alla goda krafter i den kamp som nu
hårdnar, i kampen för ett vänligt, människovärdigt samhälle.
Vill vi? Vågar vi? Orkar vi?
Jag
tänker att vi inte har något annat val än att följa Jesus. Och
när vi blir trötta får vi komma hit och hämta kraft i bönen,
sången, ordet och måltiden, liksom dricka liv i djupa drag för att
sedan gå ut och ta vårt samhällsansvar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar